لذت از هوشبری با وبلاگ اکسیژن
اکسیژن اولین وبلاگ تخصصی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان  
قالب وبلاگ

 

تغییر رنگ زبان نشانه چیست؟
تغییر رنگ زبان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ گاهی به علت خوردن برخی موادغذایی به‌خصوص موادغذایی رنگی است ...


شاید شما نیز سوالاتی نظیر آنچه این 2 خواننده «سلامت» مطرح کرده‌اند، داشته باشید. طرح چنین سوال‌هایی، بهانه‌ای شد تا در مورد تغییرات رنگ زبان نوزادان و شیرخواران با دکتر فاطمه فرهمند، فوق‌تخصص گوارش کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگو کنیم.


سلامت: خانم دکتر! تغییر رنگ زبان در کودکان چه دلیلی دارد؟

تغییر رنگ زبان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ گاهی به علت خوردن برخی موادغذایی به‌خصوص موادغذایی رنگی است که به‌طور موقت و حتی گاهی تا 24 ساعت روی زبان می‌ماند. میوه‌هایی مثل شاتوت، زغال‌اخته، چغندر و حتی آلبالو هم به‌طور موقت رنگ زبان را تغییر می‌‌دهند. برخی داروها نیز باعث تیره شدن رنگ زبان می‌شوند. گاهی رنگ زبان سفید می‌شود که به‌طور عامیانه به آن زبان باردار می‌گویند و برخی اوقات زرد مایل به سبز که به بیماری‌های کبدی و زردی مربوط است. کبود شدن زبان نیز در مبتلایان به بیماری‌های کبدی و افرادی که مشکلات تنفسی طولانی و پیشرفته دارند، دیده می‌شود.

سلامت: به سفید شدن زبان اشاره کردید که اتفاقا سوال یکی از خوانندگان «سلامت» است، لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدهید.

خیلی از افراد معتقدند سفید شدن رنگ زبان به دلیل یبوست اتفاق می‌افتد، این موضوع به‌طور تجربی درست است و جنبه علمی آن نیز تا حدی به جنبه تجربی آن نزدیک است. هنگام یبوست مواد زایدی که باید دفع شود، در بدن باقی می‌ماند و گازها و مواد مانده در روده روی پرزهای چشایی زبان عامل ایجاد تغییر رنگ می‌شوند. اگر این تغییر رنگ باعث بدبویی دهان شود، می‌توان زبان را با کمک پرزهای مسواک تمیز کرد تا مواد از پرزهای چشایی زبان خارج شوند.

سلامت: آیا یبوست معمولا با بی‌اشتهایی همراه است؟

بله، قطعا وقتی کودکی دچار یبوست می‌شود، چون مدفوع در روده می‌ماند، میکروب‌های زیادی روی آن رشد و بوی بد ایجاد می‌کند. به دلیل رشد بیش از حد میکروب‌ها و دفع‌نشدن مدفوع، اشتهای کودک نیز کاهش می‌یابد و اگر این مساله طولانی شود، از وزن گرفتن کودک هم جلوگیری می‌‌کند. شکم نفخ می‌کند و درد می‌گیرد. در این شرایط نه‌تنها زبان سفید می‌شود، بلکه اگر موادغذایی مناسب مصرف نشود ممکن است ترک هم بخورد. با درمان یبوست این مشکل حل خواهد شد.

سلامت: قرمز شدن رنگ زبان می‌تواند نشانه چه باشد؟

پرخونی یا بالا بودن غلظت خون یا کمبود برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین B12. البته تب نیز می‌تواند باعث قرمزی و خشکی زبان شود. با اصلاح عامل ایجادکننده تب، معمولا مشکل برطرف می‌شود.

سلامت: در این صورت قرمزی تمام زبان را فرا می‌گیرد؟

بله، گاهی زبان شبیه توت‌فرنگی می‌شود که دلیل آن می‌تواند ابتلا به برخی عفونت‌ها و بیماری‌ها مثل مخملک یا کاوازاکی باشد. گاهی نیز برخی عفونت‌ها و قارچ‌ها به‌خصوص در کودکانی که برای درمان سرطان تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند یا نقص دفاعی دارند و به مدت طولانی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، عامل قرمزی زبان است که باید تحت درمان قرار بگیرد.

سلامت: گاهی زبان در برخی کودکان زبان صورتی بسیار کمرنگ می‌شود، این هم دلیل خاصی دارد؟

دلیل این موضوع می‌تواند کم‌خونی باشد. در این بیماران همان‌طور که پوست بدن به‌خصوص کف دست‌ها و پایه ناخن‌ها کم‌رنگ می‌شود، رنگ لب‌ها و زبان نیز به‌صورتی کم‌رنگ تغییر می‌کند.

سلامت: پس این موضوع درست است که می‌‌توان با معاینه زبان، به بیماری پی برد؟

بله، پزشک با مشاهده حالت زبان به بسیاری از بیماری‌ها پی‌می‌برد، مثلا اگر زبان خشک باشد نشان می‌دهد کودک یا مبتلا به دیابت است یا دچار عفونت‌های ویروسی و اسهال و استفراغ.

سلامت: آیا تغییراتی هم وجود دارد که ظاهر نگران‌کننده‌ای داشته باشند اما خطرناک نباشند؟

بله، گاهی روی زبان برخی افراد لکه‌های سفید و زرد و خاکستری دیده می‌شود که متناوبا عود می‌کنند. اصطلاحا به این ناراحتی، «زبان جغرافیایی» می‌گویند که علت و درمان خاصی ندارد.

سلامت: خانم دیگری در مورد قرمز شدن یک طرف زبان فرزندشان سوال کرده‌اند. با توجه به اینکه این قرمزی هرازچندگاهی عود می‌کند، تشخیص شما چیست؟

با این شرایط بهتر است کودک معاینه شود. اگر قرمزی مربوط به یک طرف زبان است، ممکن است کودک در همان سمت دندانی خراب داشته باشد و رشد میکروب باعث تحریک زبان در آن قسمت شود. گاهی نیز کودک عادت به خوردن برخی موادغذایی مثل آب‌نبات با یک سمت دهان دارد. البته ممکن است این ناراحتی شبیه زبان جغرافیایی باشد. در صورت تکرار در چنین مواردی، بهتر است والدین فرزندشان را به پزشک نشان دهند تا اگر نشانه شروع یک بیماری مثل نقص دفاعی یا بیماری التهابی روده و... است، تشخیص داده شود.

سلامت: شایع‌ترین ناراحتی یا تغییر رنگ زبان در کودکان چیست؟

شایع‌ترین ناراحتی چه در میان کودکان و چه بزرگسالان، زخم‌های آفتوزاست که 20 درصد افراد دچار آن می‌شوند. این زخم‌های دردناک روی زبان و لثه ایجادمی‌شوند و گرد یا بیضی‌ به رنگ سفید یا خاکستری با هاله‌ای قرمزرنگ هستند. احتمال عود این زخم‌ها به دلایل زیادی زیاد است. حساسیت‌های غذایی، ضربه به زبان، کمبود سلول‌های خونی مثل سلول‌های سفیدخون یا کمبود برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین B12 می‌تواند از علل بروز این زخم‌ها باشد.

سلامت: آیا زخم‌های آفتوز درمان دارند؟

اسپری یا پماد مسکن یا محلول‌های ضدعفونی‌‌کننده دهان می‌تواند موثر باشد.

سلامت: تبخال هم شایع است؟

بله، در کودکان بین 3 تا 5 سال ویروسی به نام تبخال می‌تواند زبان و لثه‌ها و لب را درگیر کند. این ناراحتی همراه با تب و لرز است و ضایعات کوچکی شبیه آبله‌مرغان روی لثه و زبان به وجود می‌آورد. بنا به ضرورت، استفاده از داروهای اختصاصی و مسکن‌های موضعی و مصرف غذاهای سرد توصیه می‌شود. گاهی ضایعات همراه با دانه‌هایی روی دست و پاست که البته درمان خاصی نیاز ندارد مگر آنکه بلع کودک را دچار مشکل کند. در این صورت می‌توان از اسپری یا پمادهای مسکن استفاده کرد.

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:52 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

بهترین نوشیدنی پاییزی
یك متخصص گیاهان دارویی با بیان این‌كه فصل پاییز دارای طبیعتی سرد و خشك است و باید بدن را با این هوا وفق داد،...


وی  اظهار كرد: در فصل پاییز هر روز چای نعناع بنوشید.

هادی گلزاری مكمل گفت: در فصل پاییز انرژی بدن رو به تحلیل رفته همچنین بیماری‌های سودا مانند آرتروز و بیماری‌های پوستی در این فصل در افراد سوداوی مزاج بروز می‌كند.

وی اضافه كرد: توصیه می‌شود در این فصل از مصرف زیاد مواد غذایی مانند بادمجان و برنج كه دارای طبیعت سرد و خشك هستند خودداری شود.

به گفته گلزاری، در مقابل مصرف گوشت گوسفند، خشكبار و تنقلات از جمله گردو و بادام به علت دارا بودن طبیعت گرم و بدست آوردن انرژی و رطوبت از دست رفته بدن مورد تاكید قرار گرفته است.

وی تاكید كرد: مصرف مخلوط آب و عسل با لیمو و همچنین چای نعناع در پاییز علاوه بر تقویت قوای جسمی و سیستم دفاعی بدن در درمان سرما خوردگی نیز موثر است.

 

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:52 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

سردرد شما متاهلی است یا آرایشگاهی ؟!
این نوع از سردرد‌ها اغلب با علائم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، ‌توانایی‌نداشتن در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم‌شنوایی و ... همراه هستند.



 اکثر افرادی که سردرد می‌گیرند، در‌‌ همان لحظات اول به سراغ داروهای مسکن می‌روند‌ اما خیلی اوقات با پیدا کردن علت این سردرد‌ها، نه تنها می‌توان شدت درد را کاهش داد بلکه می‌توان از بروز آن‌ها در آینده نیز پیشگیری کرد.

چند مورد از علل سردرد را بشناسید :
 


وقتی مو‌هایتان را کوتاه می‌کنید

یکی از دلایل عجیب ابتلا به سردرد در بعضی از مردم مراجعه به آرایشگاه و کوتاه کردن موهای سرشان است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما مجبور هستید سر خود را هنگام شست‌وشوی مو‌ها خم کنید.
در این هنگام فشار زیادی به‌گردن وارد می‌شود و باعث تحریک یکی از عصب‌هایی می‌شود که در این مسیر قرار دارند. در اثر این اتفاق یک یا ۲ روز بعد سردرد به سراغ شما می‌آید اما از آن‌جا که این اتفاق با تاخیر رخ داده است، شما متوجه علت اصلی آن نمی‌شوید.
 
 
 
هنگامی که با تلفن صحبت می کنید 

یکی دیگر از علت‌های عجیب سردرد زمانی است که شما روی صندلی نشسته‌اید و گوشی تلفن را بین شانه و گوش خود نگاه داشته‌اید. در این هنگام نیز فشار زیادی به عصب‌های گردن وارد می‌شود که بعد از مدتی خود را با سردرد نشان می‌دهد.
 
 

سرفه کردن

شاید باورتان نشود اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آن‌ها به‌عنوان سردردهای سرفه‌ای یاد می‌شود. این سردرد‌ها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالی کردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به‌وجود می‌آید. تقریبا یک درصد سردردهای جهان در اثر سرفه کردن به‌وجود می‌آید و البته این نوع سردرد‌ها در بین مردان شایع‌تر است.
 
علت اصلی این درد‌ها فشاری است که در داخل مغز به‌وجود می‌آید. این درد‌ها که اغلب شدید و تکرار شونده هستند ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامند و در بیشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس می‌شوند.
 
درحالی‌که در اکثر موارد علت این موضوع ناشناخته است اما بعضی تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد، نزدیک به ۱۰ درصد از سردرد‌ها بر اثر ناهنجاری آرنولد - کیاری به‌وجود می‌آیند؛ در این حالت هنگام سرفه، فشاری به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالای ستون فقرات وارد می‌شود که عامل بروز سردرد است.
 
این نوع از سردرد‌ها اغلب با علائم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، ‌توانایی‌نداشتن در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم‌شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش‌ها همراه هستند.
 


سردرد‌های ورزشی

بعضی از ورزشکاران بعد از راه رفتن یا دویدن روی تردمیل دچار سردرد می‌شوند. در این افراد هر گونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد تورم در رگ‌های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می‌شود که این عوامل می‌تواند در ‌‌نهایت به سردرد منجر شود.
 
این درد‌ها معمولا چند ثانیه بعد از شروع ورزش‌کردن ظاهر می‌شوند و ممکن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند بیشتر از دیگران این نوع از سردرد‌ها را تجربه می‌کنند.

البته برای رفع این مشکل راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد. برای مثال می‌توان نوع ورزش را تغییر داد و به جای دویدن روی تردمیل، شنا‌کردن را انتخاب کرد. همچنین مصرف داروهای ضد التهابی (مثل ایبوپروفن و ایندومتاسین) نیم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زیادی می‌تواند از بروز این سردرد‌ها پیشگیری کند.
 
اگر شما هم در حال ورزش‌کردن، ناگهان دردی را در سر خود حس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر این نوع سردرد‌ها می‌توانند نشان‌دهنده رشد تومورهای مغزی یا پاره شدن رگ‌های خونی باشند.



سردرد خاص متاهل‌ها

روابط زناشویی هم می‌تواند یکی از دلایل بروز سردرد در برخی از افراد باشد. دانشمندان دانمارکی تخمین زده‌اند نزدیک به ۳/۱ درصد از مردم جهان به این حالت دچار هستند. این نوع دردهای میگرنی که در بین مردان شیوع بیشتری دارند معمولا در قسمت پشت سر احساس می‌شوند و احتمالا به‌دلیل افزایش شدت فشار خون در مغز به‌وجود می‌آیند.
 
در موارد بسیار نادر این سردرد‌ها می‌توانند در اثر خونریزی در مغز هم به‌وجود بیایند. در این حالت سطح هوشیاری کاهش پیدا می‌کند، فرد در صحبت کردن یا بلع غذا به مشکل برمی‌خورد و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند. در این موارد باید هرچه سریع‌تر فرد را به مراکز درمانی منتقل کرد.
 


دوش آب گرم

 در بعضی از مردم لذت یک دوش آب گرم هنگام صبح به سرعت جای خود را به سردردهای شدید می‌دهد. به‌نظر می‌رسد افزایش دمای بدن باعث افزایش سرعت جریان خون در تمام قسمت‌ها از جمله در سر می‌شود که شدت آن بعد از ۳۰ تا ۶۰ ثانیه از شروع درد به بالا‌ترین حد می‌رسد.
 
این درد‌ها معمولا در ناحیه پیشانی احساس می‌شوند و به ندرت بیش از ۵ دقیقه طول می‌کشند. البته سرمای شدید هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود. برای مثال شنا کردن در آب سرد یا خوردن بستی می‌تواند بعضی از مردم را به دردهای ناحیه سر دچار کند.
 


کم‌خوابی

بداخلاقی، مشکل در حافظه و ‌توانایی‌نداشتن در تمرکز از واضح‌ترین عوامل کم‌خوابی است‌ اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد سردرد‌ها هم یکی از علائم شایع کم خوابی هستند. این نوع سردرد‌ها ممکن است بین یک ساعت تا یک روز طول بکشند.
 
کم‌خوابی باعث کاهش ترشح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز می‌شود که نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب در بدن دارد. تحقیقات دیگر روی افراد مبتلا به میگرن هم نشان می‌دهد، اشخاصی که حدود ۶ ساعت در طول شب می‌خوابند بیشتر به سردرد دچار می‌شوند و البته شدت این درد‌ها هم در آن‌ها بیشتر است.
 


سردردهای هوای گرم

معمولا با فرا رسیدن فصل تابستان تعداد افراد مبتلا به سردرد هم افزایش پیدا می‌کند. مشخص است که دلیل اصلی این نوع سردرد‌ها افزایش دمای هواست. تحقیقات نشان می‌دهد به ازای هر درجه افزایش دمای هوا احتمال ابتلا به سردرد تا ۵/۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد در این مواقع مغز تا حدی توانایی خود در تنظیم جریان خون را از دست می‌دهد و به‌همین دلیل فرد دچار سردرد می‌شود.
 


دختر خانم‌ها حواستان باشد

بستن مو‌ها به شکل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علائم سردرد می‌شود. زمانی که موهای سر به سمت عقب کشیده شده و به شکل دم اسبی بسته می‌شوند، فشار زیادی در بافت‌های روی جمجمه وارد می‌شود که خود را به شکل درد نشان می‌دهند. بعضی دیگر از مدل‌های موی سر که باعث ایجاد فشار در مو‌ها و کف سر می‌شوند می‌توانند همین درد‌ها را به‌وجود بیاورند.

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:49 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

چرا برای شما بیدار شدن از خواب سخت ترین کار جهان است ؟!
اگر هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌كنید كه كاش یك ساعت دیگر را می‌توانستید در تختخواب خود سپری كنید،این مطلب را بخوانید.



همه ما برای بیدار شدن در هنگام صبح احتیاج به كمك داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یك فنجان بزرگ چای یا فهوه غلیظ ننوشند نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب رها كنند. حدود 62 درصد از مردم بین 15 دقیقه تا یك ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور كامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام كارهای روزانه خود شوند. اما چرا این‌گونه است؟ تعدادی از متخصصان علوم خواب به این سوال پاسخ داده‌اند.
 
چرا برای تعدادی از مردم بیدار شدن از خواب سخت‌ترین كار جهان است؟

چرا سخت است از رختخواب بیرون بیایم؟


اگر هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌كنید كه كاش یك ساعت دیگر را می‌توانستید در تختخواب خود سپری كنید، باید به دنبال دو دلیل اصلی باشید:

1- به احتمال بسیار زیاد شما دچار كمبود خواب هستید و در طول شب گذشته كمتر از میزان توصیه شده توسط كارشناسان یعنی بین هفت تا هشت ساعت خوابیده‌اید.

2- شاید هم این موضوع ناشی از به‌هم‌خوردن ریتم طبیعی بدن شما باشد.


بدن انسان به شدت به یكنواختی و برنامه‌ریزی علاقه دارد. علت بسیاری از خستگی‌ها در هنگام صبح این است كه ما برای خواب خود برنامه مشخصی نداریم. یعنی در ساعت مشخصی به رختخواب نمی‌رویم و در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی‌شویم. این در حالی است كه بدن دارای یك ساعت طبیعی بسیار دقیق است كه از چند ساعت قبل از بیدار شدن به تدریج بدن را برای این كار آماده می‌كند. این حالت را می‌توان با روشن شدن كامپیوتر مقایسه كرد.


زمانی‌كه شما دكمه روشن شدن كامپیوتر خود را فشار می‌دهید، برای مدتی صداهایی از داخل آن می‌شنوید. چند صفحه مختلف روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند و سرانجام زمانی‌كه كامپیوتر مراحل آماده‌سازی خود را طی كرد، تصویر روی مانیتور نمایش داده می‌شود. بدن انسان هم در هنگام بیدار شدن شرایطی مشابه با این كامپیوتر دارد و اگر مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نشود، آن‌گاه كسالت، خستگی، خواب‌آلودگی و حتی بیماری به سراغ فرد می‌آید.


از چند ساعت قبل از بیدار شدن ،خواب انسان سبك‌تر می‌شود، دمای بدن به تدریج بالا می‌رود و هورمون‌هایی در بدن تزریق می‌شوند كه انرژی لازم را برای بیدار شدن از خواب فراهم می‌كنند. اما اگر خوابیدن و بیدار شدن شما نظم نداشته باشد، بدن نمی‌تواند زمان بلند شدن را تخمین بزند و مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نمی‌شود.
 
به این ترتیب صدای زنگ ساعت شما در فضای خانه بلند می‌شود اما شما هنوز برای بیدار شدن آماده نیستید و به همین دلیل احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌كنید. البته اگر تاكنون خواب منظمی نداشتید، خیلی نگران نباشید زیرا به راحتی می‌توان ساعت بدن را تنظیم كرد. اگر هر شب در یك ساعت مشخص به رختخواب بروید و حتی در روزهای تعطیل در یك ساعت مشخص بیدار شوید بعد از چند هفته، ساعت بدن شما هم تنظیم می‌شود.
 
به همین دلیل است كه بعضی از مردم همیشه پنج دقیقه قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند. فعالیت‌های بیولوژیكی در این افراد به خوبی تنظیم شده است و بدن آنها درست راس ساعت مشخص از خواب بیدار می‌شود.
 
 


دوباره نخوابید

اكثریت آدم‌ها بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت دكمه روی آن را فشار می‌دهند تا بین 10 تا 20 دقیقه دیگر بخوابند اما به اعتقاد كارشناسان این بدترین كاری است كه یك نفر ممكن است در هنگام صبح انجام دهد. علت این موضوع را باید در نیاز بدن به ساعات قبل از بیداری جست‌وجو كرد كه در آن ما برای بیدار شدن از خواب آماده می‌شویم. در حین ساعات آماده‌سازی خواب انسان سبك‌تر می‌شود تا بتواند راحت‌تر از خواب بلند شود.
 
اما اگر شما بعد از بیدار شدن، باز هم بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت، آن را خاموش كرده و بخوابید، ممكن است خواب شما عمیق شده و باز هم به مراحل قبل از آماده‌سازی بازگردید. شما قرار نیست در حین خواب عمیق از خواب بیدار شوید، بلكه خواب شما باید به تدریج سبك شده و سپس در مرحله آخر آماده‌سازی چشمان خود را باز كنید. 
 
 


نور را به خانه دعوت كنید

بیدار شدن و خوابیدن‌های مكرر در هنگام صبح تنظیم بدن را به هم می‌ریزد و حتی ممكن است باعث شود شما در كل روز احساس كسلی، سرگیجه، ناهوشیاری و خواب‌آلودگی داشته باشید. به همین دلیل كارشناسان معتقدند، بهتر است ساعت خود را درست در زمانی تنظیم كنید كه تصمیم دارید از خواب بلند شوید و به این ترتیب دیگر نتوانید به خودتان وقت اضافه برای خوابیدن بدهید.
 
 همچنین بهتر است به محض بیدار شدن از خواب، پرده‌های خانه را كنار بزنید تا نور آفتاب به داخل اتاق‌تان وارد شود. نور آفتاب به طور طبیعی ساعت داخلی را به كار می‌اندازد و به بدن اعلام می‌كند كه هنگام صبح فرا رسیده است.
 
 


این یك هشدار است

تغییر حالت از خواب به بیداری وضعیت بسیار استرس‌زا و پرفشاری را برای بدن فراهم می‌كند. با اینكه شما در هنگام خواب كاملا بی‌حركت و آرام هستید اما تغییرات زیادی در بدن شما در حال رخ دادن است. برای مثال دمای بدن شما به تدریج كاهش پیدا می‌كند و فشار خون‌تان كم می‌شود. زمانی‌كه فرد بیدار می‌شود، بدن به طور ناگهانی احتیاج به فعالیت بیشتری دارد. به همین دلیل قلب باید شدیدتر از قبل شروع به كار كند و جریان خون در بدن سرعت بگیرد.
 
در حقیقت بدن برای آنكه خود را با این تغییرات وفق دهد احتیاج به زمان دارد و درست به همین دلیل است كه اكثر حملات قلبی در هنگام صبح رخ می‌دهند. اگر یك لخته كوچك در رگ‌های خونی شما قرار گرفته باشد، افزایش فشار خون بعد از بیداری ممكن است باعث حركت آن به بخش‌های حساس شده و خطر ابتلا به سكته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.
 
 


با خورشید قهر نكنید

تقریبا همه انسان‌ها روز فعال هستند. این به آن معناست كه آنها در هنگام شب می‌خوابند و در هنگام روز به كار و فعالیت می‌پردازند. همه ما دارای یك سیستم تنظیم‌كننده 24 ساعته هستیم كه احساس خواب‌آلودگی یا شادابی و فعالیت را در بدن ما تنظیم می‌كند. به طور طبیعی این سیستم بر اساس طلوع و غروب آفتاب تنظیم می‌شود.

گیرنده‌های حساس نوری كه در داخل چشم انسان قرار گرفته‌اند، به طور مرتب پیام‌هایی را به مغز و ساعت بدن می‌فرستند تا آن را تنظیم كنند. اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم در هنگام خوابیدن یا بیدار شدن مشكل دارید، ضروری است كه زمانی از روز خود را در بیرون از خانه سپری كنید.


زمانی‌كه شما به نور خورشید نگاه می‌كنید، درست مانند آن است كه بدن‌تان به یك ساعت دیواری نگاه می‌كند تا كارهای روزانه خود را تنظیم كند. در حقیقت ساعت بدن می‌تواند با نگاه كردن به نور آفتاب خود را با وقت محلی منطقه‌ای كه شما در آن به سر می‌برید تنظیم كند. حال می‌توان توضیح داد كه چرا بدن شما بعد از وارد شدن به یك كشور دیگر به راحتی خود را با ساعت آنجا تنظیم می‌كند و حتی با وجود اختلاف ساعت، شما در آن كشور هم راس ساعتی كه به آن عادت كرده‌اید، از خواب بیدار می‌شوید؟


یكی از مشكلات زندگی امروزی این است كه بسیاری از ما به اندازه كافی از نور خورشید بهره نمی‌گیریم. خصوصا در فصل زمستان شما مجبورید در تاریكی از خواب بیدار شده و به سركار بروید. تعداد زیادی از ما با مترو به سر كار می‌رویم و در محیط كار نیز تا تاریك شدن هوا در یك اتاق به سر می‌بریم. در هنگام شب هم در تاریكی به خانه باز می‌گردیم و به این ترتیب فقط چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم.
 
 


ژنتیك خودتان را بشناسید

تقریبا 10 درصد از مردم خوابی مشابه با مرغ و خروس دارند. آنها خیلی زود به رختخواب می‌روند و صبح‌ها هم زود از خواب بیدار می‌شوند. بعضی دیگر هم مانند جغدها زندگی می‌كنند كه دوست دارند تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب بیدار بمانند و صبح روز بعد با ساعت زندگی خانه خود كلنجار بروند. بقیه مردم هم حالتی بینابین دارند و رفتارهایی مشابه با هر دو گروه از خود نشان می‌دهند. بعضی از مردم اصولا برای زندگی صبح آفریده نشده‌اند.



آنها در هنگام صبح احساس گیجی، كندی، بداخلاقی و كم‌تحركی دارند كه این حالت‌ها می‌تواند تا دو ساعت و حتی بیشتر ادامه پیدا كند. اما بعضی دیگر مانند فنر از رختخواب خود بلند می‌شوند و سراغ كارهای خود می‌روند. دانشمندان معتقدند این تفاوت‌ها كاملا ژنتیكی است و شما می‌توانید مشابه آنها را در بین پدر و مادرها و فرزندان آنها ببینید. ایده‌آل‌ترین حالت برای هر شخص این است كه بتواند زندگی و كار خود را با این خصوصیات ژنتیكی تنظیم كند. برای مثال افرادی كه خواب‌شان مانند جغدهاست در مشاغلی مانند نگهبانی در شب، پرستاری، پذیرش هتل‌ها و مانند آنها موفق‌تر هستند و در عوض گروه دیگر باید به دنبال مشاغلی باشند كه در صبح زود آغاز می‌شود.

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 19:5 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

تشنج در کودکان چیست؟
تشنج عبارتست از اختلال موقتی در مغز که این اختلال به صورت ناگهانی آغاز می شود و غیر ارادی و غیر قابل کنترل می باشد.
 

علایم تشنج چیست؟

وقتی كودكی تشنج میكند ممكن است شما هریك ازاین علایم راببینید:

1_ کودك دچار اختلال هوشیاری شودیعنی اطرافیان رانشناسد متوجه زمان ومكان نباشد،به صدازدن شماپاسخ ندهد یا بیهوش روی زمین بیفتد.
2_حركاتی غیر ارادی در اعضای بدن كودك ظاهر شود این حركات ممكن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیركند.ممكن است كودك به شدت دست وپابزند،روی زمین بیفتد،سروچشمهای كودك به یك طرف بچرخد یا اینكه فقط یك دست یا یك پای كودك دچار حركات تكان دهنده شدید شودواین حالت چند ثانیه تا چنددقیقه طول بكشد معمو لأ این حملات كمتر از ۱۰دقیقه طول میكشد.
3_ ممكن است كودك درزمان حمله كنترل ادرار خود را از دست بدهد.
4_ گاهی كودك به صورت ناگهانی رفتاری غیر عادی نشان میدهد مثلاً بدون آنكه متوجه اطراف باشد،شروع به دویدن میكند.
5_ ممكن است كودك برای چند لحظه به نقطه ای خیره شده ودر این مدت متوجه اطراف نباشد.

   آیاهر كودكی یك بار تشنج كند،تا آخر عمر دچار حملا ت تشنج خواهد شد ؟
در سنین۶ماه تا۵سالگی مغز كودكان به افزایش درجه حرارت بدن حساس است در نتیجه۳-۴در صد كودكان در این سنین با تب های شدید(بیش از۳۸درجه)دچار تشنج میشوند. اكثریت این كودكان بعد از سن۵سالگی دچار تشنج نمیشوند.شایعترین سن برای تشنج ناشی از تب۱۸-۱۴ماهگی است وزمان آن ازچندثانیه تا۱۰دقیقه طول میكشد وبندرت تشنج ناشی ازتب بیش از یكبار اتفاق میافتد.


 علت تشنج همراه باتب چیست؟

بیشترمواقع تشنج همراه با تب دراثر عفونتهای ویروسی دستگاه تنفس فوقانی یاعفونت حاد گوش میانی ایجاد میشود.گاهی ممكن است علت تشنج یا تب مننژیت باشد.


 آیا تشنج درنوزادان شایع است؟

ازهر۱۰۰۰نوزاد تقریبأ ۲ نوزاد دچار تشنج درماه اول زندگی میشوند.


تشنج در نوزادان چه علایمی دارد؟

 تشنج در نوزادان علایم متفاوتی دارد، مثلاً ممكن است به صورت حركات شدید اندام ها،پرش های عضلانی تكراری،لرزش پلك ها،سفت شدن اندام ها،حركات شبیه مكیدن یاجویدن در دهان،گریه غیرطبیعی یاحركات غیرطبیعی چشمها دیده شود.دربعضی نوزادان تنهاعلامت تشنج توقف تنفس به مدت بیش از ۲۰ ثانیه و كبود شدن نوزاد است .


علت تشنج در نوزادان چیست ؟


۱-   كمبود اكسیژن رسانی به مغز
۲-  كاهش قند خون
۳- كاهش كلسیم خون
۴- عفونت ها
۵-  اختلالات دستگاه عصبی
۶-  اعتیاد مادر به مواد مخدر و چند علت نادر دیگر


لازم به ذكر است كودكان قبل از سن ۶ ماهگی كه شامل نوزادان نیز می شوند به علت تب بالا دچار تشنج نمی شوند.


اگر كودك شما مبتلا به حملات تشنج در زمان تب می شود به این نكات دقت فرمائید :


۱-  هرگاه كودك شما به علت سرماخوردگی یا هر عفونت دیگری دچار تب شدید شد حتماً با استفاده منظم از داروی ضد تب ( استامینوفن ) و پا شویه با آب ولرم تب كودك را كاهش دهید .
۲-  هیچگاه برای كاهش تب كودك از آسپرین یا آمپول های تب بر استفاده نكنید .
۳- كودك رابرای بررسی علت تب نزد پزشك ببرید .
۴- در صورتی كه پزشك احتمال مننژیت را در كودكی بدهد كشیدن مایع نخاع كودك جهت آزمایش و تشخیص بیماری ضروری است . در این زمینه با پزشك همكاری كنید .
۵- اگر كودك شما سابقه تب و تشنج دارد با نظر پزشك در زمان تب شدید علاوه بر استامینوفن و پاشویه كردن كودك از داروی ضد تشنج به مقداری كه پزشك دستور داده استفاده كنید تا از تشنج كودك پیشگیری شود .
۶- ممکن است  بعد از تشنج كودك پزشك دستور دهد تا كودك شما به مدت طولانی ( حدود  ۲ سال ) از داروهای ضد تشنج استفاده كند .
حتماً این داروها را طبق دستور در زمان مناسب مصرف كنید و از كم كردن یا قطع كردن خود سرانه داروها بپرهیزید .

 اگر كودك شما مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) است به این نكات دقت فرمائید :


۱-   كودك شما تا زمانی كه پزشك دستور دهد باید داروی ضد تشنج مصرف كند .
۲-  هیچ گاه دارو را خود سرانه قطع نكنید یا مقدار آن را  كاهش ندهید .
۳- كودكان مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) باید همواره مراقبت شوند بدون آنكه فعالیت جسمی آنهامحدود شود . در زمان انجام كارهای حساس مثل شنا یا استحمام حتما” از نزدیك مراقب كودكتان باشید . اگركودكتان تمایل به بالا رفتن از بلندیها ، درخت یا وسایل بازی دارد نزد كودكتان بمانید .
۴- در صورتی كه كودكتان دچار حمله تشنج شد او را به پهلو بخوابانید جسم سفتی ( چوبی یا چرمی یا پارچه ای ) بین دندانهای كودك بگذارید تا زبانش در اثر قفل شدن دندانها آسیب نبیند . اطراف كودك را خلوت كنید و لباسهای تنگ یا زیور آلات را از گردن او باز كنید تا راحتتر نفس بكشد .در زمان تشنج هیچ ماده خوراكی یا آب را وارد دهان كودك نكنید و سریعاً او را به بیمارستان برسانید .

۵- كودكان مستعد تشنج ممكن است با یك تب خفیف ، فشار روحی ، خستگی یا مصرف بعضی داروها ( مثل تئوفیلین ) دچار تشنج شوند حتماً كودكتان را از این نظر محافظت كنید .

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 19:1 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

تاثیر قصه ها بر ذهن کودکان
قصه ها برای کودکان خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند .
اکثر ما در کودکی ها ی خود روزهایی را به یاد می آوریم که بزرگترها برای سرگرم کردن و یا کوتاه نمودن شب های بلند زمستان با قصه، مثل و چیستان اعضای خانواده را گرد هم می آوردند و لحظات استثنایی و دلپذیری را در پس این داستانهای راز گونه و پر معنا فراهم می کردند لحظاتی که تا کنون در یاد و خاطره باقی مانده است.
نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هم چنین روانشناسان رشد بر این عقیده هم رای هستند که قصه-ها برای کودکان خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند .
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا میشوند. هر قصه ای میتواند فضایی را به وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند.

قصه ها به کودکان یاری می رسانند تا ارتباط ها را درک کنند رابطه ای که بین شخصیت های یک قصه وجود دارد، می تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند.

موضوع مهم دیگر که تاثیر زیادی بر فرایند اجتماعی شدن کودک دارد این است که قصه ها پیامها و ارزش هایی را به مخاطب خود منتقل می کنند کودک در اثر شنیدن، تکرار شنیدن و حتی فکر کردن به قصه میتواند این پیامها را جذب کند و ارزشهای خانوادگی، اجتماعی و انسانی را بگیرد.غیرمستقیم بودن این پیامها موجب میشود که برای کودک دلنشین تر، جذاب تر و دوستداشتنی تر شود
هم چنین قصه ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش میدهند .کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آنها حتی برای اینکه بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند.

برای منظم شدن و فعال شدن کودکان در امور هم قصه گویی یک آموزش جذاب است قصه ها می توانند به کودکان یاد بدهند که چگونه روی کار تمرکز کنند و با دقت آن کار را پیش ببرند.

در عین حال قصه ها موجب میشوند تا کودکان بتوانند با گسترهای از کلمه ها آشنا شوند. کلمه هایی که ممکن است در گفتگوی روزانه هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرند همچنین قصه ها موجب می شوند تا کودکان با تجربه ها، احساسها، عواطف و شیو ههای نگرش بزرگترها آشنا شوند.

کودکان از آن جا که هنوز تجربه گستردهای در شناخت دنیا ندارند، سعی می کنند که با ارتباط دادن بین آموخته های قبلی و موضوعهای جدید به تعادل ذهن خود کمک کنند. این روند معمولا با تخیل کودک عجین میشود و او را یاری میکند که با منطق خود به کشف و شناخت دنیا اقدام کند و بر اساس چنین روندی است که از قصه های تخیلی لذت می برند و از آنها بهره برداری میکنند.
کارکردها و ارزش های قصه ها به مراتب بیشتر از آن است که بخواهد به همین چند مورد خلاصه شود. اما همین موارد با ارزش میتواند دلایل مهمی باشد که بتوان از طریق قصه ها به رشد عاطفی، اجتماعی، کلامی و ذهنی کودک یاری نمود.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 18:58 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

علت واقعی خواب آلودگی بعد از ناهار چیست؟
گر از خمیازه کشیدن های بعد از نهار در پشت میز کارتان خسته شده اید این مطلب را بخوانید .


خیلی از ما یا بهتر بگوییم همه‌ی ما بعد از غذا خوردن به خصوص بعد از وعده ناهار خواب آلود می‌شویم و اگر سر کار ناهار بخوریم دلمان می‌خواهد دور از چشم همکاران و صد البته رییس چرتی کوتاه بزنیم! در این ساعات که معمولاً بین یک تا دوی عصر است، کار کردن برای‌مان سخت‌تر می‌شود و ممکن است در کارمان اشتباه کنیم.
 
گاهی اوقات این خواب آلودگی به قدری زیاد است که حتی نمی‌توانیم چشمان خود را باز نگه داریم و آرزو می‌کنیم کاش کنار اتاق کارمان تخت‌خوابی هم بود و اجازه داشتیم بدون دردسر و ترس از توبیخ رییس نیم ساعتی چرت بزنیم. البته این خواب آلودگی با احساس ترس و گناه هم آمیخته می‌شود.

از این می‌ترسیم که مبادا مدیرمان ناگهان درون اتاق سَرَک بکشد و ما را ببیند که سخت خمیازه می‌کشیم و آب از چشمان‌مان راه افتاده است یا بدتر از آن، این که ممکن است در کارمان اشتباه کنیم و از این احتمال احساس گناه می‌کنیم. به عبارتی در این ساعات پایانی کار که معمولاً تا ساعت چهار یا پنج عصر طول می‌کشد، مدام به ساعت نگاه می‌کنیم و منتظر هستیم که ساعات کاری‌مان تمام شود و از این حالت خلاص شویم.


علت واقعی خواب آلودگی بعد از ناهار چیست؟
 

1- غذای چرب و سنگین و کاهش اکسیژن خون

متأسفانه بیشتر ما در وعده ناهار غذاهای سنگین و چرب می‌خوریم که حجم آن هم کم نیست. به همین علت وقتی این غذاها وارد روده می‌شوند، خون بیشتری روانه این قسمت از بدن می‌شود تا این همه مواد غذایی سنگین را هضم کند. به طور طبیعی پس از این که خون بیشتری وارد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌گردد، از حجم خونی که به مغز وارد می‌شود کاسته خواهد شد و به همین جهت میزان اکسیژن در مغز پایین خواهد آمد و همین باعث می‌شود احساس خستگی کنیم.
 
 


2- تغییرات در PH خون

در طی فرآیند هضم غذا اسید بیشتری در خون ترشح می‌شود که PH خون را تغییر داده آن را آلکالین می‌کند. همین آلکالینه شدن خون هم می‌تواند باعث خواب آلود شدن ما شود. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی غذاهای بسیار شیرین و دارای کربوهیدرات زیاد می‌خورید، این حالت خواب آلودگی و سُستی بیشتر خواهد شد.

این غذاها قند خون را به یکباره بالا می‌برند و همین باعث می‌شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این مقدار فراوان انسولین، پروتئینی به نام «تریپتوفان» را به سوی مغز می‌راند و این ماده در مغز به سروتونین تبدیل می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی که مسئولیت رساندن پیام‌های عصبی از یک سلول عصبی به دیگری را بر عهده دارد، در شکل‌گیری فرآیند خواب هم نقش مهمی ایفا می‌کند. وقتی میزان این ماده در مغز افزایش می‌یابد، ما خواب آلود می‌شویم.
 فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

 

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 18:53 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]
روش صحیح مسواک زدن را می دانید؟
آیا بچه ها و بزرگترها روش ها و حرکات درست برای مسواک زدن را بلد هستند؟...
رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی، برای داشتن دندان هایی خوب و سالم در تمام عمر ضروری است. بنابراین باید روش های درست مراقبت و نگه داری از آنها را بدانید.
 
حرکت مسواک بر روی دندان ها
به این روش عمل نکنید: حرکات مسواک از راست به چپ روی دندان ها.
به این ترتیب انجام دهید: حرکات مسواک باید از داخل به خارج یا دایره وار بر روی هر دندان صورت بگیرند. هدف از این کار این است که مسواک زدن از روی لثه آغاز شود، یا به عبارت دیگر از قسمت قرمز تا سفیدی دندان. تمام سطوح هر دندان باید پشت سر هم و به ترتیب مسواک زده شوند. طول مدت مسواک زدن باید معقول و منطقی باشد و در حدود دو دقیقه طول بکشید.

خصوصیات مسواک
انتخاب مسواکی با نوک بزرگ و پرزهای سفت کاملاً اشتباه است.

نوک مسواک تان باید کوچک و خود مسواک خوش دست باشد، این شکل باعث می‌شود که مسواک خیلی راحت تر تا انتهای دندان های آسیا برسد. پرزهای مسواک نباید سفت باشند بلکه باید نرم و انعطاف پذیر باشند. اگر مسواک خیلی سفت و خشن نباشد بهتر می‌توان سطح دندان ها و لثه را به وسیلۀ آن تمیز کرد.
ضمناً مسواک هایی با دسته های تا شو و انعطاف پذیر و پرزهای باریک و بلند نیز وجود دارند.

خمیردندان

استفاده از یک خمیردندان برای تمام اعضای خانواده درست نیست.
هر سنی خمیردندان مخصوص به خودش را دارد تا میزان فلور آن مناسب برای آن ردۀ سنی باشد.

تعداد دفعات مسواک زدن

بزرگترها باید بعد از هر وعدۀ غذایی مسواک بزنند، یعنی حداقل 3 بار در روز. اگر صبحانه تان را در منزل میل نمی‌‌کنید، مسواک و خمیردندان را با خودتان ببرید و پس از صرف صبحانه، فوراً مسواک بزنید.

اگر فرزندان تان در بوفۀ مدرسه صبحانه می‌خورند باید دندان هایش را هر روز صبح بعد از صبانه و هر شب قبل از خواب بشویند. 
 

دیگر وسایل
تأثیر مسواک به وسیلۀ نخ دندان تکمیل می‌شود و نه خلال دندان. ضمناً مسواک های برقی مفیدتر و بهتر از مسواک های دستی هستند.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 18:44 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

4دستور برای کاهش آلرژی پاییزی
مواد غذایی‌ای را که باعث تشدید و شروع آلرژی در شما می‌شوند، بشناسید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید...


تحقیقان نشان داده است که یک سوم افراد مبتلا به آلرژی پاییزی، به مواد خوراکینیز آلرژی نشان می‌دهند.

بیماری آلرژی یا حساسیت، در بسیاری از افراد شایع است که در فصل بهار و پاییز تشدید می شود. ولی گاهی اوقات مشاهده می شود که فردی بیماری آلرژی ندارد، ولی در فصل پاییز دچار آبریزش بینی هنگام صبح یا عصر می‌شود که نشان دهنده بروز آلرژی است.

فصل پاییز، زمان مناسبی برای پیاده‌روی در بیرون از منزل است. ولی بروز آلرژی در این فصل، بسیاری از افراد را دچار مشکل می‌کند.

آبریزش بینی، خارش و سوزش چشم‌ها و گرفتگی بینی از علائم آلرژی در فصل پاییز هستند که افراد را خسته می‌کند.

شما با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانید این مشکل را در خود کاهش دهید:

 

 1- عوامل تشدید کننده و محرک آلرژی را بشناسید.

 

عوامل آلرژی‌زا یا آلرژن، بسته به نوع منطقه متفاوت هستند، ولی متخصصین معتقدند اصلی‌ترین عامل بروز آلرژی در فصل پاییز، کپک‌ها هستند.

این کپک‌ها روی پوشش گیاهی بیرون از منزل و علف‌های خشک رشد می‌کنند. رطوبت میزان کپک‌ها را زیاد می‌کند.

بعد از بارندگی، میزان کپک‌های خارج از منزل زیاد می‌شوند. هر چقدر هم میزان بارندگی بیشتر باشد، میزان این کپک ها و گرده‌های گیاهی بیشتر می‌شود.

 

2- روش پیشگیری را یاد بگیرید.

 

متخصصین می‌گویند اصلی‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی، پرهیز از مواد آلرژی‌زا است. راه‌های متعددی برای حذف یا کاهش تماس با آلرژن‌ها وجود دارد که ما برایتان بیان می‌کنیم:

- هنگام پیاده روی در پارک یا موقع باغبانی کردن، ماسکبزنید.

- فضای داخل منزل خود را از مواد آلرژی‌زا پاک کنید؛ به عنوان مثال به طور مرتب وسایل خانه را گردگیری کنید، فرش‌ها و موکت‌ها را جاروبرقی بکشید (فیلتر جاروبرقی را هر چند مدت یک بار عوض کنید) و سرامیک‌های کف زمین اتاق‌ها را از گردوخاک پاک کنید.

- وقتی می‌خواهید به جایی سفر کنید، میزان گرده‌های گیاهی در آن منطقه را در نظر بگیرید. بهتر است کنار دریا بروید که میزان گرده‌ها در آنجا کم است. برای این که از میزان گرده‌ها مطلع شوید، به گزارش آب و هوای آن منطقه در اخبار گوش دهید.

- مراقب چشم‌هایتان باشید. موقعی که بیرون از منزل هستید، عینک آفتابیبزنید تا میزان تماس گرده‌ها را با چشم‌هایتان کم کنید.

- شب‌ها، قبل از خواب موهایتان را بشویید تا گرده‌های گیاهی را از روی موهایتان پاک کرده باشید. همچنین با این کار، گرده‌ها را به بالش‌تان منتقل نمی‌کنید.
زمانی که میزان گرده‌های گیاهی در هوا زیاد است، از ورزش کردن در بیرون از منزل خودداری کنید. میزان گرده‌افشانی گیاهان هنگام صبح و عصر زیاد است

- تا حد امکان از نگهداری حیوانات خانگیمثل سگ خودداری کنید، چون به دلیل چرخیدن در هوای آزاد، میزان گرده‌ها روی بدن آن‌ها زیاد است.

 

3- دنبال یک درمان مناسب باشید.

 

پزشک داروهای متعددی را بهبود آلرژی شما تجویز خواهد کرد. این داروها، التهاب مخاط بینی را کاهش می‌دهند.

اسپری‌های مخصوص بینی، قبل و در طی آلرژی فصلی استفاده می‌شوند.

داروهای آنتی هیستامیننیز معمولاً همراه با داروهای کورتیکوستروئیدهای بینی تجویز می‌شوند.

قطره‌های چشمی نیز خارش چشم را کم می‌کنند.

 ماده ضد احتقان در داروهای ضد آلرژی، فشارخون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد، لذا قبل از مصرف این نوع داروها حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا ضرری برای شما نداشته باشند.

 یک روش درمانی طولانی مدت برای درمان آلرژی، ایمونوتراپی است. در این روش مقدار خیلی کمی از ماده آلرژی‌زا به فرد تزریق می‌شود که پاسخ ایمنی (آنتی بادی) بدن او را تحریک می‌کند. اما این روش درمانی زمان زیادی می‌برد. اغلب پزشکان این درمان را سه تا پنج سال برای بیمار ادامه می‌دهند.

این روش بیشتر در افراد بزرگسال استفاده می‌شود تا در کودکان. اجرای این روش درمانی در کودکان باعث می‌شود که آن‌ها به مواد آلرژی‌زای مختلف حساس شوند و در نتیجه آلرژی آن‌ها بدتر گردد.

 

 4- مراقب غذایی که می خورید باشید.

 

مواد غذایی‌ای را که باعث تشدید و شروع آلرژی در شما می‌شوند، بشناسید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. تحقیقان نشان داده است که یک سوم افراد مبتلا به آلرژی پاییزی، به مواد خوراکی نیز آلرژی نشان می‌دهند.

 

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

 

[ چهار شنبه 25 / 7برچسب:, ] [ 14:27 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

جراحان كانادایی، هنگام جراحی شاهد خونریزی بیماری شدند كه خون وی به طرز باور نکردنی به رنگ سبز تیره بود.

شاید علم با خیلی از ‌فیلم‌های تخیلی موافق نباشد، اما بسیاری از اتفاقاتی که در این نوع فیلم‌ها مشاهده می‌شود، می‌تواند روزی به واقعیت تبدیل شود. شاید مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا را به خاطر داشته باشید.

یكی از شخصیت‌های این فیلم اسپاك نام داشت و از نژاد ولكان‌ها بود. ولكان نام سیاره‌ای بود كه با زمین در صلح به سر می‌برد. اسپاك علاوه بر داشتن گوش‌های تیز و مدل موی خاص، خونی به رنگ سبز داشت كه موجب قدرت وی می‌شد. با دیدن این سریال كمتر كسی فكر می‌كرد خون سبز رنگ در بدن انسان وجود داشته باشد اما به تازگی گروهی از جراحان كانادایی هنگام جراحی شاهد خونریزی بیماری شدند كه به طرز باور نکردنی به رنگ سبز تیره بود؛ درست مثل آقای اسپاك!

دکتر استفان شوارتز، دکتر آلنا فلکسمن و تیم همراهشان در بیمارستان سنت پل واقع در ونكوور كانادا هر چند با دیدن چنین صحنه‌ای كاملاً شگفت‌زده شدند، اما پس از انجام آزمایش‌های بالینی دریافتند در این مورد خاص، رنگ خون غیر طبیعی بیمار به دلیل داروهایی بوده که برای درمان میگرن خود استفاده می‌کرده است. همین باعث ایجاد شرایطی شده كه به آن «سولف ‌هموگلوبینمی» می‌گویند.

داستان از آنجا شروع شد كه ...

این مرد 42 ساله در حالی كه روی صندلی نشسته بود، به خواب رفته و به زمین می‌افتد. در اثر این زمین خوردگی هر دو پای این فرد دچار آسیب جدی می‌شود، به طوری كه پزشكان شبانه مجبور به جراحی فاشیوتومی ‌می‌شوند. در این نوع جراحی لایه فیبری بریده می‌شود تا فشار یا کشش از بین برود و جریان خون دچار اشکال نشود.

نیاز به این نوع جراحی در مواردی است كه بیمار دچار سندرم كمپارتمان (compartment syndrome) شده است. در این بیماری، فشار در یكی از فضاهای بسته در بدن بالا می‌رود. به عنوان مثال به دنبال شكستگی بسته به دلیل خونریزی ناشی از پاره شدن عروق اطراف استخوان، خون در فضای عضلات تجمع كرده و فشار آن محل را بالا می‌برد. بالا رفتن فشار در فضای بسته موجب قطع خون‌رسانی به عضلات موجود در آن فضا شده و به همین دلیل جراحی فاشیوتومی انجام می‌شود. البته عمل جراحی پای این مرد با موفقیت انجام شد و جریان و رنگ خونش با مصرف دارو به حالت طبیعی بازگشت.

خیلی زود معلوم شد این بیمار مقدار بسیار زیادی سوماتریپتان 200 میلی‌گرم مصرف كرده است. این دارو برای درمان میگرن استفاده می‌شود. همین باعث ایجاد شرایطی شده كه به آن «سولف ‌هموگلوبینمی»  ( sulfhemoglobinemia ) می‌گویند.

سولف هموگلوبین در اثر مصرف برخی داروها در خون به وجود می آید. بدین ترتیب که سولفور موجود در بعضی داروها وارد جریان خون شده و با هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون ترکیب می شود و در نتیجه مانع از اتصال اکسیژن به هموگلوبین می گردد. در این حالت رنگ هموگلوبین سبز می شود.

نشریه لنست در گزارش خود آورده است كه بیمار بدون هیچ مشکلی بهبود یافته است، زیرا مصرف سوماتریپتان را قطع كرده و پس از گذشت 5 هفته از آخرین مصرف، هیچ سولف ‌هموگلوبینی در خونش یافت نشده است.

خون سبز این مرد همه را به یاد آقای اسپاک در سریال پیشتازان فضا می‌اندازد. بر اساس این سریال علمی تخیلی، علت رنگ خون سبز آقای اسپاک مربوط به عامل حمل کننده اکسیژن می‌شد كه به جای آهن، مس بود. هر چند رنگ خون سبز را می‌توان در گونه‌های خاصی مانند كرم دریایی یافت، اما این موضوع هیچ گاه در موارد پزشكی دیده نشده بود.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

 

[ یک شنبه 25 / 6برچسب:, ] [ 14:17 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

روش تمیز کردن دندان های مصنوعی

دندان مصنوعی نیز مانند دندان طبیعی مستعد تجمع میکروب است. خاصیت اسیدی سرکه باعث می شود تا دندان بدون این که آسیب ببیند، به راحتی تمیز شود.

نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی نسبت به دندان طبیعی متفاوت است. دندان  مصنوعی از مینای طبیعی ساخته نشده است و باید با خمیردندان، مسواک و تمیزکننده مخصوص پاکیزگی آن را حفظ کرد زیرا مسواک و خمیردندان معمولی باعث خرابی آن می شود.
* ابتدا، دندان را زیر آب بگیرید تا تمیز شود. سپس با مسواک و خمیردندان مخصوص، دندان را مسواک بزنید و دوباره با آب بشویید. در طول شب دندان را در لیوان آب حاوی مایع تمیز کننده قرار دهید.
* به نقل از «ehow» پس از خیس کردن دندان کمی جوش شیرین روی آن بپاشید و با مسواک تمیز کنید. جوش شیرین ماده مناسبی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن دندان مصنوعی است.
* استفاده از سرکه علاوه بر تمیز کردن دندان مصنوعی، باعث طول عمر بیشتر آن می شود. سرکه خاصیت ضدقارچی و ضدعفونی کننده دارد. دندان مصنوعی نیز مانند دندان طبیعی مستعد تجمع میکروب است. خاصیت اسیدی سرکه باعث می شود تا دندان بدون این که آسیب ببیند، به راحتی تمیز شود.
 * پراکسید هیدروژن نوعی ماده اکسید کننده است که اغلب برای سفید کردن به کار برده می شود. همانند سرکه، خاصیت ضدعفونی کننده دارد.دندان ها را در ظرف حاوی این محلول قرار دهید و پس از نیم ساعت بشویید.
 * توجه داشته باشید برای تمیز نگه داشتن دندان، لازم است بهداشت دهان نیز رعایت شود. قبل از قرار دادن دندان مصنوعی، دهان خود را خوب تمیز کنید.
 * افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند ممکن است برای قرار گرفتن دندان روی لثه از چسب های حاوی روی استفاده کنند. اگر چه روی نقش مهمی در بدن ایفا می کند اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای افراد مضر باشد زیرا قورت دادن این ماده باعث تهوع، معده درد و ناراحتی دهان می شود.

[ شنبه 24 / 6برچسب:, ] [ 18:15 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

عضوی از بدن که سالی یک بار باید شسته شود!

آیا این عضو از بدنتان را می شناسید و چرا تنها سالی یک بار باید آن را شست؟

بسیاری از افراد عادت به تخلیه موم گوش خود دارند،این در حالی است که این ماده نیز به نوبه خود به سلامت بدن کمک می‌کند و تخلیه غیراصولی آن درد، خارش، شنیدن صدای زنگ در گوش و حتی کاهش شنوایی را در پی دارد.
موم گوش به وسیله مخلوطی از ترشحات غددی که در سراسر مجرای گوش قرار دارد،به اضافه مقداری سلول پوستی ورقه شده و تعدادی مو شکل می‌گیرد.خود این ماده به عنوان عاملی موثر جهت شستشوی گوش عمل می‌کند و به‌علاوه محافظ بخش‌های حساس مجرای گوش است و به نوعی مجرا را روان و چرب می‌کند.
به طور طبیعی مقدار بیش از اندازه این ماده به طور خودکار و بدون دخالت فرد،به کمک حرکات آرواره‌ای به سمت جلو حرکت کرده و از مجرا خارج می‌شود و این زمانی است که می‌توان این خرده‌های بیرون زده را به طور کامل تخلیه کرد.اما به شدت توصیه می‌شود که خود فرد به جستجوی این مواد زاید اقدام نکند و فقط آن مقداری که به طور خود به خود بیرون زده را پاک کند.البته باید گفت که اگر چه این ماده برای سلامت گوش خوب است ولی مقدار زیاد آن می‌تواند دردسر ساز باشد.
اما چگونه می‌توان مقدار اضافی این ماده را تخلیه کرد؟
تنها راه ممکن شستشوی گوش با آب است تا به این ترتیب موم اضافی تخلیه شود.همچنین توصیه می‌شود که پزشکان از بیمار خود راجع به سابقه یا پیشینه موم گوش خود سوال کنند.افرادی که از وسایل کمکی برای شنیدن استفاده می‌کنند باید به طور مرتب برای معاینه گوش و افزایش تدریجی موم گوش مراجعه کنند.این امر به حفظ عملکرد صحیح وسیله کمکی برای شنوایی کمک می‌کند.

توصیه می‌شود که فرد شخصا به کمک گوش پاک کن یا هر وسیله دیگر اقدام به زدودن موم اضافی نکند. افرادی که مستعد گرفتگی ناشی از موم گوش هستند باید هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار برای شستشو مراجعه کنند. عوارض ناشی از گرفتگی موم گوش می‌تواند دردناک و پیشرونده باشد و باعث عفونت و از دست دادن شنوایی شود.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 24 / 6برچسب:, ] [ 1:58 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

داروها در فضا بی‌اثر می‌شوند

 



مطالعه ای جدید نشان می دهد داروها در فضا اثر خود را از دست می دهند، از این رو فضانوردان نمی توانند برای تسکین سردرد یا درمان عفونت از مسکن یا آنتی بیوتیک استفاده کنند.

محققان در مرکز فضایی جانسون طی مطالعه ای نشان دادند تاثیر داروها در فضا به سرعت کاهش پیدا می کند که ممتد بودن تشعشعات کیهانی در فضاپیماها می تواند عامل اصلی این رویداد به شمار رود.

از سویی دیگر به نظر می آید ماموریتهای فضایی طولانی تر نیاز به استفاده از داروها را در فضا افزایش می دهد. داروها بر روی زمین معمولا به گونه ای تولید می شوند که برای چند سال بتوان آنها را ذخیره کرد. این داروها معمولا باید در شرایط دقیقی نگهداری شوند. برای مثال باید از تابش مستقیم نور خورشید و در مکانی خنک و خشک نگهداری شوند.


محققان در این مطالعه جدید بررسی کردند که آیا محیط خاص فضا، تشعشعات کیهانی، ارتعاشات زیاد، خلاء، وجود محیطی مملو از دی اکسید کربن و تغییرات شدید در رطوبت و حرارت می تواند بر روی خواص درمانی داروها تاثیری داشته باشد. از این رو چهار جعبه حاوی 35 داروی مختلف به ایستگاه بین المللی فضایی انتقال داده شدند.

چهار جعبه داروی مشابه نیز در مرکز فضایی جانسون نگهداری شدند تا پس از بازگشتن داروهای مورد آزمایش به عنوان مقیاسی برای مقایسه مورد استفاده قرار گیرند. داروهای فضانورد پس از طی کردن مدت زمانهای مختلف به زمین بازگشتند، یکی از این جعبه ها پس از 13 روز و دیگری پس از 28 ماه از ایستگاه به زمین فرستاده شد.

نتایج بررسی های داروهای از فضا بازگشته نشان داد برخی از فرمول بندی های داروها پس از ذخیره سازی آنها در فضا قدرت خود را از دست داده اند و در عین حال بسیاری از آنها تطابق خود را با قواعد دارو سازی ایالات متحده آمریکا از دست داده بودند.

از آنجایی که بسیاری از این داروها پیش از سر رسیدن تاریخ انقضای حک شده بر روی بسته بندی، قدرت درمانی خود را از دست داده بودند، محققان نتیجه گرفتند شرایط حاکم به فضای خارج از جو زمین منجر به بروز این تغییرات شده است. به گفته محققان تشعشعات کیهانی متناسب با دوز داروها بر روی آنها تاثیرات متفاوتی می گذارند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، یکی از کارایی های ذخیره سازی داروها در فضا قرارگیری آنها در محیطی مملو از دی اکسید کربن است، محیطی که می تواند سرعت فساد در داروهایی که در خطر اکسید شدن قرار دارند، از قبیل آدرنالین، ویتامین C و ویتامین A را کاهش دهد.
 
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 15:12 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

خوردن شکلات فشار خون را پایین می آورد!

خوردن روزانه مقداری شكلات تیره می‌تواند باعث كاهش فشار خون شود و در نتیجه خطر سكته مغزی را كاهش دهد.


خوردن شكلات تیره باعث كاهش فشار خون می‌شود

وزارت بهداشت اعلام كرد: خوردن روزانه مقداری شكلات تیره می‌تواند باعث كاهش فشار خون شود و در نتیجه خطر سكته مغزی را كاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مصرف گاه به گاه خوراكی های مورد علاقه‌تان بهتر از محروم كردن خودتان از آنهاست. در واقع افرادی كه سعی می‌كنند راجع به خوردن شكلات فكر نكنند، دو سوم بیشتر از افرادی كه درمورد آن آزادانه صحبت می‌كنند، شكلات می‌خورند.

براساس این گزارش مصرف چند تكه شكلات تیره در روز خیلی آسان‌تر از تغییرات ناگهانی در عادات غذایی برای كاهش فشارخون است.
گفتنی است كه شكلات علاوه بر خاصیت‌های خود پر از چربی و كالری است بنابراین زیاده روی در خوردن آن برای قلب خوب نیست.
بر اساس این گزارش وزارت بهداشت، توصیه می‌شود بیشتر از هر چیزی از خوردنی‌های مفید و سالم مثل میوه‌ها استفاده كنید چرا كه خوردن میوه میل به خوردن خوراكی‌های شیرین را از بین می‌برد و كم كالری است ولی متاسفانه بعضی از افرادی كه رژیم می‌گیرند، خوردن این خوراكی كم كالری را نادیده می‌گیرند.
به گفته این گزارش میوه‌ها و سبزیجات طیفی از پلی فنول‌ها را علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌رسانند، بنابراین مصرف روزانه 5وعده میوه و سبزیجات در روز بهترین راه حفاظت از قلب است.

همچنین خوردن میوه با كاهش وزن همراه است به طوری كه در یك مطالعه‌ای، خانم‌هایی كه 3 عدد سیب كوچك به غذای روزانه شان اضافه كردند طی 10 هفته بدون گرفتن رژیم 2 پوند (حدود 500 گرم) وزن كم كردند.
این گزارش می‌افزاید: اگر چه میوه حاوی مواد قندی طبیعی است اما سطح قند خون را بالا نمی‌برد. علاوه بر این میوه حاوی مقدار فراوانی آب و فیبر است و كالری كمی نیز دارد. حتی الامكان روزانه 3 واحد میوه بخورید اما هرگز آبمیوه های پركالری مصرف نكنید. در ضمن، میانگین كالری در هر فنجان لیموی تازه 50، انگور60، توت فرنگی 70 و مركبات 75 است
.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 15:3 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

امگا3 مفید برای قلب، مضر برای پروستات!!

 


در مقابل مردانی كه نسبت اسیدهای چرب ترانس در خون آنها بیشتر باشد كه عامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی و التهابات است در صورتی كه حاوی روغن‌های گیاهی هیدروژنه باشد خطر ابتلا به سرطان پروستات در میان آنها 50 درصد كمتر است.

محققان با مطالعه ارتباط بین چربی‌های رژیمی و خطر ابتلا به سرطان پروستات به این نتیجه رسیدند كه مصرف بعضی مواد موجود در غذاها مانند امگا 3 اگرچه برای قلب مفید است اما برای پروستات مضر است.

گسترده‌ترین تحقیق در زمینه ارتباط بین چربی‌های رژیمی و ابتلا به سرطان پروستات نشان داد كه هرچیزی كه برای قلب مفید است لزوماً برای پروستات مفید نیست.

بررسی های انجام شده روی طیف گسترده‌ای از مردم در نواحی مختلف كه بالغ بر 3400 نفر را شامل می‌شد، نشان داد كسانی كه میزان اسید docosahexaenoic یا DHA در خون آنها بیشتر است خطر ابتلا به سرطان پروستات در میان آنها بیشتر است.

در مقابل مردانی كه نسبت اسیدهای چرب ترانس در خون آنها بیشتر باشد كه عامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی و التهابات است در صورتی كه حاوی روغن‌های گیاهی هیدروژنه باشد خطر ابتلا به سرطان پروستات در میان آنها 50 درصد كمتر است.

علاوه بر این محققان دریافتند اسید چرب امگا 6 كه در بیشتر روغن‌های گیاهی یافت می‌شود علی‌رغم اینكه خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می‌دهد ولی در ابتلا به بیماری قلبی و التهابی موثر است.

این مقاله توسط «تئودور برسكی» و همكارانش در مركز تحقیقات سلامت هاچینسون ارائه شد.
این تحقیقات از این لحاظ حائز اهمیت هستند كه التهابات مزمن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در حالی كه امگا3 كه به طور گسترده در ماهی وجود دارد، خاصیت ضدالتهابی دارد.

هدف این تحقیقات بررسی اسید‌های چرب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان پروستات بر اثر مصرف آنها است.

امگا3 نوعی اسید چرب غیراشباع است كه در زنجیر اتصال كربن آن یك گروه كربوكسیل و چندین پیوند دوگانه وجود دارد. مصرف امگا3 در پیشگیری در بیماری‌های قلبی و پوكی استخوان بسیار مفید است. كاهش فشارخون، كاهش كلسترول و تری‌گلیسیرید خون، كاهش درد و كاهش التهابی در سرتاسر بدن از فواید مصرف امگا3 هستند.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 14:57 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

صفتی عجیب برای چپ دست ها

این صفت بسیار عجیب است و به چپ دست ها نسبت داده می شود و اینکه ....

 


چپ دستها بیشتر می ترسند
زمانی که از این افراد درخواست شد آنچه در فیلم که بخشهایی از ترسناکترین صحنه های فیلم سکوت بره ها بود، دیده اند را تعریف کنند افراد چپ دست از لحظه های این فیلم جزئیات بیشتری را با تکرار فراوان واژه ها تعریف کردند. این تاثیر در میان افرادی که به اختلال استرس پس آسیبی مبتلا هستند دیده می شود.

مطالعات جدید رفتارشناسی بر روی افراد چپ دست نشان می دهد ترس بر روی این افراد نسبت به افراد راست دست تاثیر بسیار شدیدتری دارد.

به گزارش مهر، دانشمندان دریافتند افرادی که به تماشای یک فیلم هشت دقیقه ای ترسناک می نشینند در صورتی که چپ دست باشند از نشانه های مرتبط با اختلال استرس پس آسیبی بیشتری نسبت به افراد راست دست برخوردار بوده و بیشتر می ترسند.

زمانی که از این افراد درخواست شد آنچه در فیلم که بخشهایی از ترسناکترین صحنه های فیلم سکوت بره ها بود، دیده اند را تعریف کنند افراد چپ دست از لحظه های این فیلم جزئیات بیشتری را با تکرار فراوان واژه ها تعریف کردند. این تاثیر در میان افرادی که به اختلال استرس پس آسیبی مبتلا هستند دیده می شود.

نتایج این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه کوئین مارگارت در ادینبرگ انجام گرفته می تواند اطلاعات بیشتری درباره نحوه ابتلای افراد به این بیماری و واکنش مغز آنها در برابر بیماری را در اختیار محققان قرار دهد.

 

بر اساس گزارش تلگراف، فیلم سکوت بره ها به عنوان یکی از استرس زا ترین و ترسناک ترین فیلمهایی که تا کنون ساخته شده شناخته می شود و محققان با پخش هشت دقیقه از آن توانستند به تفاوتهای رفتاری چپ دستها و راست دستها در مقابله با ترس و استرس پی ببرند.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 14:28 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

دیگر هر روز 8 لیـوان آب نخوریـد!

هر روز بین 6 تا 8 لیوان آب بخورید تا سالم باشید؛ این توصیه‌ای است كه همه ما شنیده‌ایم اما به تازگی دانشمندان اعتبار آن را زیر سوال برده‌اند...

 

 به نقل از گاردین، این توصیه كه هر شخص باید هر روز 8 لیوان آب بنوشد هیچ پشتوانه علمی ندارد و درصورتی كه فردی آن را رعایت نكند خطری متوجه او نیست.

از سوی دیگر، نوشیدن بیش از حد آب نه تنها برای بدن مفید نیست بلكه ممكن است خطراتی هم به همراه داشته باشد؛  این عامل سبب می‌شود، میزان سدیم موجود در خون به‌طور خطرناكی پایین بیاید.به اعتقاد دانشمندان سیستم تنظیم آب بدن در انسان به قدری پیچیده و دقیق است كه در زمانی خاص نیز با تشنگی به شما اعلام می‌كند كه نیاز به نوشیدن آب دارید.

  به این ترتیب بهتر است فقط هنگام تشنگی و در زمانی كه بدن‌تان به آب نیاز دارد اقدام به نوشیدن این مایع حیات‌بخش كنید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 14:7 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

چرا زنان درد را بیشتر از مردان احساس می کنند؟

 


پزشكان تفاوت‌های جنسیتی را مورد ارزیابی قرار دادند تا دریابند كه هر دو جنسیت زن و مرد چگونه به دردهای ناشی از بیماری‌های مزمن مثل سندرم روده تحریك‌پذیر كه نرخ ابتلا به آن در زنان بیشتر از مردان است واكنش نشان می‌دهند.

متخصصان مغز و اعصاب در انگلیس تاكید كردند كه زنان نسبت به درد واكنش‌های عمیق‌تر و شدیدتری از خود بروز می‌دهند و بنابراین درد بیشتری را در مقایسه با مردان احساس می‌كنند.

 در بررسی‌های انجام شده با استفاده از اسكنرهای مغزی ام‌آرآی معلوم شد كه فرآیند درد در مغز زنان متفاوت از مغز مردان است.

پزشكان تفاوت‌های جنسیتی را مورد ارزیابی قرار دادند تا دریابند كه هر دو جنسیت زن و مرد چگونه به دردهای ناشی از بیماری‌های مزمن مثل سندرم روده تحریك‌پذیر كه نرخ ابتلا به آن در زنان بیشتر از مردان است واكنش نشان می‌دهند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، پروفسور قاسم عزیز سرپرست تیم پزشكان لندن و ژاپن در انستیتو وینگیت و دانشگاه كوئین ماری در لندن به همراه دستیاران خود روی فعالیت مغزی و واكنش‌های 16 زن و 16 مرد در مراحل پردازش درد در مغز مطالعه كردند تمام این شركت‌كنندگان سالم بودند. در طول آزمایشات معلوم شد كه نواحی پردازش ترس در مغز زنان فعالیت كمتری دارد اما در نواحی مربوط به جلوگیری از مواجهه با درد فعالیت مغزی آنها بیشتر می شود.

شرح این یافته در نشست سالانه انجمن انگلیسی گاستروانترولوژی ارائه شده است.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 13:52 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

وقتی نوشابه سیاه می‌خورید چه اتفاقی می‌افتد؟

10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟


10 دقیقه بعد

10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم آن را می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.


20 دقیقه بعد

قند خون‌تان بالا می‌رود و به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین منجر می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.


40 دقیقه بعد

حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.


45 دقیقه بعد

ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین به ایجاد سرخوشی منجر می‌شود.


60 دقیقه بعد

اسیدفسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.

مدتی بعدتر

کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و روی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

... و بالاخره

کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 13:41 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

مصرف دئودورانت و مام برای بیماران کلیوی ممنوع!!

دئودورانت ها و مام ها به علت داشتن مواد فلزی از جمله ترکیبات آلومینیم برای کسانی که دچار نارسایی کلیوی هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دئودورانت ها و مام ها به علت داشتن مواد فلزی از جمله ترکیبات آلومینیم برای کسانی که دچار نارسایی کلیوی هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.


دکتر محمد افشاریان، متخصص کلیه و مجاری گفت: کسانی که عادت به استفاده مداوم از دئودورانت ها و مام ها دارند، بهتر است در شیوه رفتاری خود تجدید نظر کنند.
وی افزود: فلزهای سنگین موجود در این دئودورانت ها از طریق پوست جذب می شود و باعث تجمع این مواد در بدن می شود.

افشاریان با بیان اینکه این فلزات سنگین عملکرد دفعی کلیه را مختل می کنند، خاطرنشان کرد: کسانی که از نارسایی کلیوی رنج می برند در اثر مصرف مداوم این ماده ممکن است کاندید دیالیز نیز قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: ما به تمامی افراد توصیه می کنیم در مصرف دئودورانت ها زیاده روی نکنند و بیش از روزی یک یا دو بار استفاده ننمایند.

افشاریان در پایان افزود: کسانی که دچار مشکلات کلیوی شده اند نیز با قطع مصرف دئودورانت ها و انجام آزمایش اندازه گیری میزان آلومینیوم در سرم خون جهت سنجش سلامت کلیه خود اقدام نمایند.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
 

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 13:32 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

بهترین نوع شیر:کم چرب،پرچرب،معمولی؟

با این وجود بر ای بسیاری از ما این مسئله هنوز حل نشده که بهترین نوع شیر برای مصرف کدام شیر است مردم می گویند که شیرهای سنتی چیز دیگری است و ...

 

 

بهترین نوع شیر: مدت دار و پرچرب!
چربی شیر تا دو نیم درصد چربی مناسبی است که البته با کمی اغماض می توان شیر های ۳ درصد یا همان پر چرب خودمان را همشامل حالش کردو شیر با درصد بالای این مقدار چربی شیر پر چرب محسوب می شود .

می گویند در بهشت ۴ چشمه جوشان وجود دارد که یکی از آن ها شیر است ،اول ژوئن هم روز جهانی شیر بود تنها ماده خوراکی که این افتخار را داشته که روزی به نامش ثبت شده است .

با این وجود بر ای بسیاری از ما این مسئله هنوز حل نشده که بهترین نوع شیر برای مصرف کدام شیر است مردم می گویند که شیرهای سنتی چیز دیگری است ،عده ای هم که طعم شیرهای معمولی را نمی پسندند مشتری شیرهای مدت دار هستند که البته خیلی های دیگر هم آن را حاوی مواد نگه دارنده و مضر می دانند .

درصد چربی شیر هم این وسط معضلی شده بعضی شیر کاملا بی چربی می خورند و بعضی دیگر معتقدند که این شیر ها مزه آب می دهد نه طعم شیر واقعی .

اما واقعا چه نوع شیری بهترین انتخاب است؟
برخلاف تصور عموم مردم پزشکان می گویند که شیر های به اصطلاح مدت دار بهترین نوع شیر است .

دکتر خاکزاد می گوید که شیر های که توسط اشعه uv میکروب زدایی می شوند یعنی به اصطلاح شیر های مدت دار از بهترین نوع شیر انتخاب می شوند همچنین این روش مطمئن ترین روش در میکروب زدایی شیر است به همین دلیل این شیر ها مطمئن ترین و با کیفیت تر از انواع دیگر هستند .

اما فکر می کنید غلظت چربی شیر تا چه اندازه باید باشد؟

اگر شما هم باور عموم مردم را داشته باشید مطمئنا بر این باورید که هر چه کمتر، بهتر حتی صفر درصد اما باور کنید که این طور نیست .چربی شیر تا دو نیم درصد چربی مناسبی است که البته با کمی اغماض می توان شیر های ۳ درصد یا همان پر چرب خودمان را همشامل حالش کردو شیر با درصد بالای این مقدار چربی شیر پر چرب محسوب می شود .

پس نگران نباشید و با خیال راحت این شیر ها را بخورید اما فعالیت را هم فراموش نکنید چرا که درست است که به این طریق از ویتامین های محلول در چربی شیر مثل ویتامین A ,K بهرمند می شویم اما چربی شیر زود هضم شده و تبدیل به انرژی می شود و اگر این انرژی مصرف نشود به صورت چربی ذخیره می شود حتی در عروق !

پس شاید برای بچه های ۲ ساله تا ۱۷ ساله و افراد که فعالیت بدنی دارند این شیر مطلوب ترین انتخاب باشد اما اگر تحرکی و فعالیت روزانه مناسب ندارید پیشنهاد می کنیم که درصد چربی را کمی پایین بیارید تا به زیر ۲ درصد برسد.

 

اما بازهم این نصیحت را بپذیرد که چربی شیر را کامل حذف نکنید و البته خوردن سه لیوان شیر در روز را هم فراموش نکنید نگویید هم دوست ندارید باور کنید خیلی زود ب طعمش عادی می شود فقط کافی است ذائقه تان را عادت بدهید .
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 12:44 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

آیا ازدواج باعث چاق‌ شدن می‌شود؟

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که افراد متاهل در طول چند سال ابتدای پس از ازدواج، نسبت به افراد مجرد مشابه‌شان با احتمال دو برابر بیشتر ممکن است چاق شوند...

 

 

به گزارش تایم‌ آنلاین این بررسی که نتایج آن در ژورنال obesity منتشر شده است، به این قصد انجام شد که چگونگی تاثیر زندگی مشترک را بر وزن افراد تعیین کرد.

پژوهشگران تغییرات وزن و وضعیت روابط میان 6949 نفر را در طول چند سال دنبال کردند، و یافته‌های آنها نشان داد که افرادی که ازدواج می‌کنند، و همخانه می‌شوند، با احتمال بیشتری چند کیلویی وزن اضافه می‌کنند.

این پژوهشگران در دانشگاه کارولینای شمالی نشان دادند که زنان پس از یک سال زندگی مشترک با مردان در معرض افزایش احتمال اضافه وزن قرار می گیرند. هر مدت بیشتری از این زندگی مشترک می گذرد، احتمال افزایش وزن بیشتر می‌شود. در مورد مردان خطر چاقی تنها در بین سال اول و دوم زندگی مشترک اوج می‌گیرد.

 اما علت این افزایش وزن چیست؟

این پژوهشگران در بخش دیگری از بررسی‌شان 1293 زوج را مورد پرسش قرار دادند.

 بر اساس یافته‌های آنها زمان غذا خوردن در مورد افرادی که زندگی مشترک دارند، نسبت به آنهایی که تنها زندگی می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و افرادی که قبلا به سالن ورزش می‌رفتند، ممکن است پس از ازدواج به همان اندازه قبل به فعالیت بدنی نپردازند.

 و شاید هم زوجین پس از ماه‌ها تلاش برای اینکه برای روز عروسی از لحاظ بدنی متناسب به نظر برسند، پس از ازدواج مدتی خود را رها می‌کنند.

دانشمندان همچنین مدتهاست که دریافته‌اند رابطه نزدیک با یک فرد چاق، چه به عنوان دوست یا به عنوان همسر، فرد را بیشتر در معرض چاقی قرار می‌دهد.

اما چگونه می‌توان این چرخه را متوقف کرد؟


شاید با الهام گفتن از همان شخصی که شما را به این ورطه کشانده است.

 یک بررسی در دانشگاه کنکتیکت نشان داد که اگر یکی از زوجین در یک برنامه کاهش وزن شرکت کند،‌ همسر او هم با وجودی که در این برنامه شرکت نکرده است، حدود 2.5 کیلوگرم کاهش وزن پیدا می‌کند.

 این پژوهشگران در ادامه بررسی خود سعی کردند به این سوال پاسخ دهند که آیات حمایت زوجین از یکدیگر می تواند به کاهش وزن هر دوی آنها کمک کند. بررسی مقدماتی 16 هفته‌ای آنها بر روی 20 زوج به این سوال جواب مثبت داد. در یکی از موارد همسر حمایت کننده نسبت به فردی که مشارکت‌‌کننده اصلی در بررسی بود، وزن بیشتری کم کرد.

البته چاق شدن پس از ازدواج یک پدیده غیرقابل‌ پیشگیری نیست و نباید باعث نگرانی زوج‌ها شود.

 از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهند که ازدواج اثرات مفید خود بر سلامتی را هم ایجاد می‌کند، مثلا عمر طولانی تر و احتمال بیشتر ترک سیگار.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 12:37 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

نوشیدنی که شانس بارداری را کاهش می دهد

مصرف بیش از این نوشیدنی، شانس بارداری را کاهش می دهد .

 


 مصرف بیش از حد قهوه می تواند بر لوله های فالوپ که در رحم زنان قرار دارد تاثیر منفی داشته باشد و با تاثیر سوئی که بر این لوله های می گذارد بارداری را با مشکل مواجه کند یا اینکه زنان دیرتر و همین طور سخت تر باردار شوند .

محققان دانشگاه نوادا در امریکا طی جدیدترین تحقیقات خود متوجه شدند : کافئین بر لوله های فالوپ تاثیر منفی می گذارد و مانع از خروج تخمک ها از طریق لوله های فالوپ می شوند .

تمام نوشیدنی هایی که دارای درصد قابل توجهی از کافئین هستند مانند : نوشابه های کولا دار ، نوشابه های انرژی زا ، چای ، قهوه و ... همین تاثیر را بر لوله های فالوپ ایجاد می کنند .

پیش از این نیز به تاثیر منفی مصرف قهوه در دوران بارداری اشاره هایی شده بود مانند : افزایش احتمال سقط جنین  یا تولد نوزادهای کم وزن .
اگر نوزادانی که متولد می شوند وزن شان بیش از حد کم باشد با مرگ یا اختلالات ذهنی روبرو می شوند .

نتایج این تحقیقات در مجله انگلیسی فارماکولوژی به چاپ رسیده است .
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 12:29 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

میوه ای که حتما باید با پوست مصرف شود

گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسی های خود نشان دادند که خوردن این میوه با پوست می تواند به تقویت عضلات کمک کند.

سیب را با پوست بخورید
چندی پیش دانشمندان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد نشان دادند همانطور که در کارتون «پاپای» (ملوان زبل) اتفاق می افتد، اسفناج یک ماده خوراکی غنی از نیترات است و حتی مصرف کم آن به مدت سه روز مداوم می تواند میزان اثربخشی میتوکندریها را بهبود ببخشد. میتوکندری ها نیروگاه های انرژی حاضر در سلول های ماهیچه ای و بافت ها هستند و بنابراین مصرف اسفناج به تقویت ماهیچه ها کمک می کند.

اما اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه آیووا با انجام مطالعاتی بر روی مواد غذایی که قادرند فرایند «تحلیل عضلانی ژنتیکی» را به تاخیر بیندازند موفق شدند هزار و 300 ماده را شناسایی کنند.
در بین این مواد، «اسید اورسولیک» که به میزان بسیار بالایی در پوست سیب دیده می شود یکی از موادی است که بیشترین تاثیر را بر روی تقویت عضلات دارد.

این ماده در گوشت سیب وجود ندارد. اسید اورسولیک علاوه بر پوست سیب در آلو، زغال اخته، ریحان و پونه کوهی نیز یافت می شود.

این دانشمندان با انجام آزمایشاتی بر روی مدل های حیوانی دریافتند موش هایی که برای آنها این مولکول تجویز شده بود ریتم عضلانی بهتری داشتند و از فواید کلی این ماده از جمله کاهش چربی های خون بهره مند می شدند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند:«این مولکول، بسیار جالب است. علاوه بر پتانسیل های دارویی، نتایج بررسی های ما نشان می دهد که اسید اورسولیک در یک رژیم غذایی سالم نیز وجود دارد. این برای کسانی که از دیرباز عادت داشته اند سیب را با پوست بخورند خبر خوبی است».
 
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 12:25 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

نحوه خوابیدن زنان باردار زمان تولد را تعیین می کند

تحقیقات جدید محققان نشان می دهد که مناسب نبودن مکان استراحت زنان باردار می تواند ریسک تولد پیش از موعد را افزایش دهد.

 

 به نقل از بی بی سی؛ نحوه خوابیدن و استراحت کردن زنان باردار می تواند زمان تولد جنین را تعیین کند .

تحقیقات جدید بر 155 زن باردار در دانشگاه اوکلند نشان می دهد ، نحوه خوابیدن زنان با زمان تولد جنین در ارتباط است . یکی از دلایلی که زنان زایمان زودرس دارند به دلیل نحوه و شیوه بد استراحت آنها بوده است.

عوامل دیگری مانند : اضافه وزن مادر ، سن زیاد ، قومیت ، ناهنجاری های مادرزادی یا شرایط نامناسب جفت نیز می توانند باعث تولد زودس شوند .

محققان بهترین حالت را خوابیدن به پهلو و جمع کردن زانو می دانند . این وضعیت خوابیدن کارکرد قلب مادر و جنین را در شرایط مساعدتری قرار می دهد .

نتایج این تحقیقات در ژورنال پزشکی بریتانیا به چاپ رسیده است .
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 2:42 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

چگونه سکسکه دست از سر ما بر می دارد؟

سکسه بلایی است که تقریبا همه ما دچارش می شویم اما این بلا وقتی بدتر می شود که بند نیاید شاید حدود 50 راه‌حل، برای درمان سکسکه شامل درمان‌‌های خانگی، دارویی و حتی جراحی ارائه شده است.

 

در ابتدا به درمان‌های خانگی اشاره می‌کنیم...
 
 1 نگه داشتن نفس و شمردن به آرامی از 1 تا 10  

2 نفس کشیدن داخل یک کیسه کاغذی برای مدتی کوتاه

3 نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد

4 خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان

5 بالا کشیدن زانوها به درون سینه

6 بیرون کشیدن ناگهانی و شدید زبان

7 گاز زدن یک تکه لیموترش

8 غرغره آب یخ

9 ماساژ انتهای گلو

10 خوردن یک قاشق سرکه

11 نوشیدن آب به حالت درازکشیده و خوردن از سمت مقابل لیوان

12 قرار دادن انگشت در دهان

13 از کسی بخواهید که شما را بترساند.

درمان‌های دارویی، جراحی و جایگزین سکسکه


سکسکه ادامه پیدا کند، پزشک داروهایی را تجویز می‌کند. «کلرپرومازین» که یک داروی ضدجنون ضداستفراغ است، معمولا اولین داروی انتخابی پزشک است. البته گاهی داروهای دیگری مانند «هالوپوریدول» یا «متوکلوپرامید» نیز برای بیمار تجویز می‌شوند. داروهای شل‌کننده عضلات یا ضددردها نیز گاهی برای درمان سکسکه به کار می‌روند.

یکی دیگر از روش‌های درمان، جراحی عصب فرنیک است. این درمان معمولا به عنوان آخرین راه‌حل در درمان سکسکه‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی گزارش‌ها از هیپنوتیزم و طب سوزنی نیز به عنوان راه‌حل‌های پیشنهادی طب جایگزین برای درمان سکسکه‌های مقاوم نام برده شده است که البته شواهد معتبری برای تایید این روش‌ها وجود ندارد.

روش‌های جدید درمان سکسکه‌های مقاوم
دکتر برایان پین، جراح اعصاب در دانشگاه لوئیزیانای آمریکا، در درمان‌های جدید سکسکه، موفقیت‌های زیادی داشته است. اسمیت، مرد 53 ساله‌ای که در مقدمه به وی اشاره شد، پس از آنکه انواع درمان‌های خانگی سکسکه را امتحان کرد و جواب نگرفت به متخصصان مختلفی مراجعه کرد اما آنها هیچ مشکل زمینه‌ای در وی پیدا نکردند.

مصرف داروهای مختلف هم برای درمان موثر نبود. وی بعد از مدتی به سراغ دکتر پین و همکارانش در دانشگاه لوئیزیانا رفت. آنها دستگاه کوچکی را در قسمت بالایی قفسه سینه وی ایمپلنت کردند. این وسیله تحریکات الکتریکی مداومی را از طریق عصب واگ به مغز می‌رساند و درنهایت بعد از چند سال، مشکل آقای اسمیت حل شد.

سازمان غذا و داروی آمریکا، در سال 1997، استفاده از این دستگاه را برای کنترل حمله‌های صرع در بیماران مبتلا موردتایید قرار داده بود اما هنوز استفاده از آن برای درمان سکسکه‌های مداوم مورد تایید مجامع پزشکی قرار نگرفته است. گزارش این درمان در مجله جراحی اعصاب آمریکا به چاپ رسید و عده زیادی که درگیر سکسکه‌های مزمن بودند سراغ دکتر پین و گروهش آمدند تا با استفاده از همین روش، درمان شوند.
 
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 2:11 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

علائم ابتلا به سرطان خون را بشناسید

سرطان خون، ‌سرطان بافت های سازنده خون است که مغز استخوان و سیستم لنفاوی را در بر می‌گیرد و ...
 
تب، خستگی مزمن و عفونت های مکرر بدون منشاء عفونی از علائم ابتلاء به سرطان خون است.
استادیار گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه لوکمیا یا سرطان خون، ‌سرطان بافت های سازنده خون است که مغز استخوان و سیستم لنفاوی را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: کاهش وزن غیر ارادی، ورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد و طحال، خون‌ریزی‌های غیر ارادی و کبود شدگی، ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست، عرق کردن بیش از حد مخصوصا در شب، استخوان درد و نازک شدن استخوان‌ها از دیگر علائم و عوارض این بیماری به شمار می رود.
 
دکتر ابولقاسم اللهیاری با بیان اینکه سرطان خون بر اساس عمل رشد و نوع سلولها به دو نوع حاد و مزمن طبقه بندی می شود افزود: بر خلاف تصور عامه مردم سرطان خون بیماری کشنده ای نیست و با توجه به منشاء بیماری و انجام روشهای نوین پیوند سلولهای بنیادین 30 تا 40درصد بیماران علاج قطعی می شوند.
این فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی گفت: علت واقعی این بیماری هنوز مشخص نشده است و عوامل محیطی و ژنتیکی همچون درمان سرطان های دیگر، اختلالات خاص خونی ،در معرض شدید پرتوهای رادیولوژی قرار گرفتن وسیگار می تواند در ایجاد این بیماری تأثیرگذار باشد.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 2:0 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

بهترین زمان برای مصرف لیمو ترش

آیا می دانید لیمو ترش را در چه زمانی باید مصرف کرد تا فواید آن چند برابر شود ؟

 


مصرف عصاره لیمو‌ترش در جلوگیری از سوء‌هاضمه بسیار مفید است چرا که پس از ورود به جهاز هاضمه به باکتری‌ها حمله و عملیات آنها را خنثی کرده و حالت اسیدیته و تخمیر را به وجود می‌آورد.

دکتر اردلان نبی‌زاده متخصص بیماری‌های گوارشی، ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به این که اختلالات مجاری گوارشی از جمله‌ سوء هاضمه از عمومی‌ترین شکایات بهداشتی افراد است، اظهار کرد: سوء هاضمه بر اثر باقی ماندن مقداری فضولات در قسمتی از روده بزرگ تولید می‌شود که به راحتی و با مصرف میوه پس از صرف غذا می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

وی افزود: دلیل این امر دفع فضولات توسط میوه انجام شده و عمل جهاز هاضمه‌ تنظیم می‌شود.

این متخصص مصرف آب میوه و میوه پس از صرف غذا را تنها باعث ضدعفونی شدن جهازهاضمه ندانست و گفت: مصرف میوه سموم موجود در شرائین، پوست و کلیه‌ها را نیز دفع کرده و به سلامت هر چه بیشتر این قسمت‌های بدن کمک می‌کند.

وی با اعلام این که اغلب میوه‌ها برای پیشگیری از سو‌ءهاضمه مفیدند، گفت: البته از این میان مصرف لیموترش و سیب اثر مفیدتری داشته و در پیشگیری موثرترند.

این متخصص در پایان خوردن عصاره لیمویی که روی آتش پخته شده باشد را در برطرف ساختن سوء هاضمه موثر دانست و اظهار کرد: افراد می‌توانند برای از بین بردن اثرات سوء چربی بعد از خوردن هر غذای چرب عصاره لااقل یک عدد لیموترش را مصرف کنند.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 1:57 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

خنده بر عملكرد شش‌ها تاثیر منفی كوتاه‌مدت می‌گذارد!

پژوهشگران آمریکایی عقیده دارند که شوخ طبعی بر سلامت انسان تاثیر مثبت می‌گذارد، اما خندیدن حداقل در کوتاه مدت می‌تواند بر عملکرد ششها تاثیر منفی داشته باشد.

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، پژوهشگران آمریکایی که در صدد یافتن تاثیر خندیدن و شوخ طبعی بر بیماران مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن بودند، پی بردند افرادی که شوخ طبع‌تر بودند نشانه های کمتری از افسردگی و اضطراب از خود بروز می‌دهند، اما در نهایت و بر اساس نتایج این تحقیق، مشخص شد بیمارانی که نیم ساعت فیلم کمدی نگاه می کردند و در این مدت می‌خندیدند، عملکرد ریوی ضعیف‌تری داشتند.

چارلز امری پروفسور روانشناس از دانشگاه اوهایو و نویسنده اصلی این پژوهش بر این اساس عقیده دارد که بازتهابهای خندیدن و شوخ طبعی، وسیع‌تر و پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌شود و احتمالا مزایای خندیدن، برای همیشه و در خصوص تمام افراد صدق ندارد.
 
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ پنج شنبه 22 / 6برچسب:, ] [ 1:48 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

کمبود این ویتامین باعث بلوغ زودرس می شود

بلوغ زودرس یك فاكتور خطرزا برای بروز مشكلات رفتاری و روانی – اجتماعی در نوجوانان است. بر همین اساس


متخصصان علوم پزشكی در آمریكا هشدار دادند كاهش سطح ویتامین D در بدن دختران نوجوان می‌تواند به بلوغ زودرس منجر شود كه این امر در واقع یك فاكتور خطرزا برای بروز بسیاری دیگر از مشكلات و بیماریها در سنین بالاتر است.

دكتر ادواردو ویلامور متخصص همه‌گیرشناسی و استادیار دانشكده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان در این مطالعه تاكید كرد: بلوغ زودرس یك فاكتور خطرزا برای بروز مشكلات رفتاری و روانی – اجتماعی در نوجوانان است. بر همین اساس دخترانی كه در سن كم بالغ می‌شوند در آینده بیشتر با خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سوخت سازی و سرطان بویژه سرطان سینه مواجه خواهند شد.

بنا برگزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه روی 242 دختر 5 تا 12ساله در شهر بوگوتای كلمبیا به مدت 30 ماه ادامه پیدا كرد.
متخصصان دریافتند دخترانی كه با كمبود ویتامین D مواجه هستند دو برابر زودتر از سایر همسالان خود بالغ می‌شوند و این امر سلامت آنها را در سنین بزرگسالی و میانسالی به خطر می‌اندازد.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ چهار شنبه 21 / 6برچسب:, ] [ 21:9 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

تیروئیدتان پرکار است یا کم کار؟

یکی از مشکلاتی که در کشور ما هم شایع است و علاوه بر تاثیر بر اندام‌های داخلی،‌ پوست را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بیماری‌های تیرویید است...

 


 پرکاری تیرویید ریزش مو می آورد

پوست، درواقع آینه‌ای از مشکلات داخلی است و بسیاری از بیماری‌های سیستمیک تظاهرات پوستی دارند.

 وقتی این غده بسیار مهم و حیاتی در بدن کار خود را درست انجام ندهد و در ترشح هورمون‌های خود کم‌کاری یا پرکاری کند، سیستم داخلی بدن به هم‌می‌ریزد و پوست هم از این قاعده مستثنی نیست. گاهی آگاهی نداشتن ما از علایم بیماری‌ها، باعث می‌شود وقت و هزینه زیادی صرف کنیم و بدون گرفتن نتیجه از این مطب به مطب پزشک دیگر برویم. شاید باورتان نشود خارش یا خشکی پوست می‌تواند به علت مشکل تیرویید باشد. گفت‌وگوی ما را با دکتر نیلفروش‌زاده، رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک در این باره بخوانید.

 آقای دکتر! مشکل تیرویید به متخصص غدد ربط دارد اما گاهی افراد این مشکل خود را هنگام مراجعه به متخصص پوست کشف می کنند. چرا؟

برای اینکه گاهی علت ریزش مو یا خارش پوست و خشکی آن را فقط می‌توان در اختلالات تیرویید جستجو کرد و ما از این طریق به تشخیص تیرویید می?رسیم. بیماری که خارش دارد یا ریزش مو پیدا کرده، باید بداند پزشک برای رسیدن به تشخیص دقیق معمولا شرح‌حال کاملی می‌گیرد و معاینه و آزمایش‌های لازم او را به تشخیص قطعی می‌رساند. با پرسیدن نکات کلیدی از بیمار، حدس و گمان ما به سوی درست هدایت می‌شود و بعد از تشخیص و علت‌یابی، درمان را آغاز می‌کنیم.

اینکه آیا بیمار عدم‌تحمل به گرما دارد؟ دچار کاهش وزن شده است، آیا تپش قلب دارد، و اینکه عادت‌های غذایی‌اش تغییر کرده است یا نه، برای ما مهم است. اگر علت اصلی خارش پوست پیدا و برطرف شود، با کمک متخصص غدد همه بدن از عملکرد نادرست تیرویید نجات می‌یابد اما تا این عامل را نشناسیم، فقط به‌طور موقت به بیمار راه‌حل داده‌ایم.

سلامت: ما 2 مشکل اصلی با غده تیرویید داریم؛ در کدام حالت تظاهرات پوستی به‌وجود می‌آیند؟ وقتی کم‌کاری می‌کند یا وقتی پرکار می‌شود؟

در هر 2 حالت. مشکل پرکاری تیرویید (هیپرتیروییدی) بیماری نسبتا شایعی است و بیشتر مردم از آن غافل‌اند یا به تشخیص آن اهمیت چندانی نمی‌دهند. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که تیرویید به هر دلیلی بیش از حد عادی هورمون تولید کند. پرکاری تیرویید بیشتر در سنین 20 تا40 سالگی رخ می‌دهد و زنان بیش از مردان دچار آن می‌شوند. در پرکاری تیرویید، کم‌پشتی وسیع موهای سر و ریزش مو دیده می‌شود و حتی در مواردی، موهای زیر بغل هم کاهش می‌یابد. علایم آن کاهش وزن زیاد با وجود تغذیه طبیعی، لرزش دست‌ها، تپش قلب، عصبانیت و تغییرات پوست‌و‌مو است. 2 مورد از شایع‌ترین نشانه‌هایی که در پرکاری تیرویید دیده می‌شود، خارش و ریزش مو است.

در این بیماری به‌طور کلی پوست گرم، مرطوب و نرم است ولی حالت تحلیل‌رفته و نازک‌شده ندارد. در بررسی پوست سر، موها نازک و نرم هستند و نازک‌شدگی گسترده موها و تغییرات ناخن از جمله جدا شدن ناخن یا ناخن چکشی می‌تواند مشاهده شود. در بعضی مناطق پوست، ممکن است تیرگی وجود داشته باشد و در موارد شدید این تیرگی گسترده خواهد شد. تعریق بیش از حد، گرگرفتگی و قرمزی کف دست معمولا در افراد دچار پرکاری تیرویید مشاهده می‌شود. در مردان، به دلیل افزایش ثانویه استروژن، احتمال بزرگی سینه (ژنیکوماستی) وجود دارد.

سلامت: آیا رنگ پریدگی پوست هم در بیماران تیروییدی دیده می شود؟

بله، در بیماران دچار کم‌کاری‌تیرویید یا هیپوتیروییدی، تغییرات پوستی به‌صورت پوست خشن، ‌خشک و سرد و رنگ‌پریده است. گاهی پوست متورم است که ناشی از ادم سلولی حاصل از این بیماری است. در بعضی بیماران تغییررنگ پوست و زردشدن پوست رخ می‌‌دهد و عروق پوست بسیار شکننده می‌شوند. پوسته‌پوسته شدن کف دست و پا نیز در تعدادی از بیماران رخ می‌دهد. موها، خشن و شکننده و عروسکی می‌شود و رشد آنها به آهستگی رخ می‌دهد که به‌دلیل افزایش فاز تلوژن یا استراحت موهاست. ریزش موی ابرو به‌خصوص در ناحیه یک‌سوم خارج ابرو ممکن است دیده شود. از طرفی ناخن‌ها نازک و شکننده می‌شوند و رشد کمی دارند.

سلامت: به‌نظر می‌رسد مبتلایان به مختل شدن کار تیرویید، قبل از بروز مشکلات پوستی‌ به دلایل دیگر مسایل، تحت‌بررسی و درمان قرار می‌گیرند و مشکل پوستی شان هم رو‌به‌راه می‌شود. درست است؟

همیشه این‌طور نیست که با برطرف شدن علت زمینه‌‌ای، بیماری پوستی هم بهبود پیدا کند. بیشتر اوقات لازم است علاوه بر مراجعه به متخصص داخلی، برای درمان مشکلات پوستی، به متخصص پوست هم مراجعه کرد. مثلا وقتی کسی با علامت خارش به پزشک مراجعه می‌کند، در ذهن پزشک متخصص علل فراوانی برای ایجاد این مشکل به وجود می‌آید و برای رد بیماری‌هایی ‌مثل هپاتیت C، بیماری‌های انسدادی کبد، نارسایی کلیه، کم‌کاری یا پرکاری تیرویید، کم‌خونی فقرآهن، پرخونی، برخی سرطان‌های خون مثل لوسمی و لنفوم (به‌خصوص لنفوم هوچکین)، میلوما، سرطان‌های داخلی، انگل‌های روده‌ای، ام‌‌اس، ایدز و برخی بیماری‌های اعصاب و روان، باید همه جوانب را بسنجد. شما با دادن شرح‌حال کامل از خود می‌توانید به او در تشخیص بهتر کمک کنید.
مثلا دیابت به عنوان یکی از علل داخلی خارش مطرح می‌‌شود اما بیشتر افراد مبتلا به دیابت خارش ندارند. گاهی بیمار در اثر خارش با خاراندن صدمه زیادی به پوست خود می‌زند یا مشکل ریزش موهایش در وضعیت جدی قرار دارد که در این صورت هم به درمان متخصص پوست نیاز دارد.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
منبع : salamat.ir

[ چهار شنبه 21 / 6برچسب:, ] [ 20:48 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

قاتل بی‌صدا!؟

...را به عنوان قاتل بی‌صدا می‌شناسند چون شما نه می‌توانید متوجه حضور آن شوید و نه می‌توانید آنرا استشمام كنید.
   
چگونه از مسموميت با گاز منوكسيدكربن پيشگيری كنيم؟

منوكسیدكربن را به عنوان قاتل بی‌صدا می‌شناسند چون شما نه می‌توانید متوجه حضور آن شوید و نه می‌توانید آنرا استشمام كنید چون گاز منوكسیدكربن، یك گاز بی‌رنگ و بدون بو است.

اما شما با دانستن علایم آن می‌توانید از مسمومیت با این گاز پیشگیری كرده و جان خود و خانواده خود را نجات دهید.

این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی كربن و تركیب شدن آنها با اكسیژن ایجاد می‌شود.

منوكسیدكربن در منازل بیشتر از سوختن مواد نفتی ایجاد می‌شود مانند گاز شهری، نفت، بنزین.

در بدن انسان هموگلوبین كه یك تركیب شیمیایی موجود در گلبولهای قرمز است، وظیفه انتقال دادن اكسیژن را از ریه به بافتهای بدن بر عهده دارد.

مشكل از آنجا آغاز می‌شود كه مولكول اكسیژن باید برای نقل و انتقال به بافتها با مولكول هموگلوبین تركیب شود اما منوكسیدكربن توانایی بسیار بالاتری از اكسیژن برای پیوند با هموگلوبین دارد.

یك مولكول منوكسیدكربن 250 برابر میل بیشتری نسبت به مولكول اكسیژن برای تركیب شدن با هموگلوبین دارد.

گاز منوكسیدكربن با هموگلوبین تركیب شده و این مولكول را از بین می‌برد، بنابراین، هموگلوبین دیگر نمی‌تواند با اكسیژن تركیب شود و بافتها و اعضای بدن دچار كمبود اكسیژن می‌شوند.

دستگاههایی كه در منزل می‌توانند گاز منوكسید كربن را تولید كنند شامل دستگاههای حرارت مركزی، بخاری، آب گرمكن، اجاق‌ها، گاز آشپزخانه و خودروها هستند.

نداشتن تهویه مناسب یا بسته شدن دودكش‌ها در این وسایل باعث سوختن ناقص مواد نفتی شده و انسان را در معرض خطر مسمومیت با منوكسیدكربن قرار می‌دهد.

به طور مثال اگر شما خودرو خود را در یك پاركینگ با فضای بسته و در بسته روشن می‌كنید، باید منتظر مسمومیت با منوكسیدكربن باشید.

در مثال فوق در حدود ده دقیقه طول می‌كشد تا گاز منوكسیدكربن در جریان خون شما ظاهر شود.

 
علایم مسمومیت
علایم مسمومیت مختصر با گاز منوكسیدكربن غیر اختصاصی هستند و مانند علایم سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا سایر مسمومیت‌ها است مانند: سردرد، تهوع، شكم درد، احساس ناخوشی، احساس زخم در گلو و سرفه خشك است.

اما در مسمومیت با منوكسیدكربن برخلاف سرماخوردگی ما تب نداریم.

در خردسالان، علایم مسمومیت بیشتر مربوط به دستگاه گوارش می‌شود مانند تهوع و استفراغ.

مسمومیت‌های شدیدتر با این گاز می‌تواند ضربان نامنظم قلب، افزایش تنفس، حالت گیجی و منگی، خواب آلودگی و تنفس مشكل را ایجاد كند.

در برخی موارد تشنج و افت سطح هوشیاری نیز ایجاد می‌شود.

این علایم می‌تواند چند روز یا حتی چند ماه پس از تماس با منوكسیدكربن ادامه داشته باشد.

بیماران در تمام این مدت می‌توانند دچار سرگیجه، كاهش توانایی حافظه و اختلالات شناختی شوند.

 
چگونه از مسمومیت با گاز منوكسیدكربن پیشگیری كنیم؟
مسمومیت با گاز منوكسیدكربن قابل پیشگیری است.

مهم این است كه مراقب آن باشید و بدانید كه چگونه خطر مسمومیت را به كمترین حد كاهش دهید. برای كاهش خطر مسمومیت بهتر است نكات زیر را رعایت كنید.

دودكشها و هواكشها را به صورت مرتب بررسی كنید.

دستگاههای حرارتی منزل باید هر سال سرویس و كنترل شوند.

می‌توانید دستگاههای اخطار دهنده منوكسید كربن را در منزل نصب كنید.

هیچ وقت خودرو، موتور سیكلت و وسیله نقلیه خود را در گاراژ با در بسته روشن نكنید.

 
در موارد زیر به فكر مسمومیت با گاز منوكسید كربن باشید
اگر تمام افراد خانواده یا تمام همكاران شما علایم مشابهی داشتند.

وقتی شما به جای دیگری بروید آن علایم از بین بروند (به طور مثال هنگامی كه به مسافرت می‌روید سردرد شما از بین می‌رود).

علایم در یك فصل خاص از سال بروز پیدا می‌كنند (به طور مثال شما فقط در فصل زمستان دچار سردرد می‌شوید).

 
درمان مسمومیت با منوكسیدكربن
درمان مسمومیت با این گاز بستگی به شدت مسمومیت داشته و در موارد شدید به اقدامات پیشرفته بیمارستانی نیازمند هستیم.

در صورتی كه با مسمومیت با منوكسید كربن مواجه شدید ابتدا باید به جایی كه تهویه مناسب داشته باشد بروید و یا مصدوم را به محلی كه تهویه مناسب داشته باشد ببرید.

سپس باید ضربان قلب و تنفس مصدوم را بررسی كرده و در صورت نیاز مصدوم را احیای قلبی و ریوی كنید (لازم به ذكر است كه احیای قلبی و ریوی یك كار تخصصی بوده و برای این كار شما باید دوره مربوطه را در هلال احمر گذرانده باشید).

با اورژانس تماس بگیرید (در صورتی كه اورژانس به موقع نیامد به آژانس خبر بدهید و مصدوم را به نزدیکترین بیمارستان انتقال دهید)
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ چهار شنبه 21 / 6برچسب:, ] [ 20:9 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

دو قطبیها چگونه افرادی هستند؟

در اختلال دو قطبی بعضی مواقع فرد احساس سرخوشی ، خود بزرگ بینی و رفتارهای ناپایدار به همراه خوشحالی شدید می نماید و در بعضی مواقع .....
 
اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دو قطبی همیشه با دو فاز احساسی کاملاً متفاوت مشخص می‌گردد. در واقع در بعضی مواقع فرد احساس سرخوشی، خود بزرگ بینی و رفتارهای ناپایدار به همراه خوشحالی شدید می‌نماید و در بعضی مواقع علائم افسردگی (بی علاقگی، بی حوصله گی) را از خود بروز می‌دهد.

این افراد حداقل سه علامت از علائم زیر را تجربه کرده اند:

1. ایده های خود بزرگ بینی و یا افزایش بیش از اندازه در اعتماد به نفس

2. نیاز کمتر به خواب

3.یک احساس اضطرار در صحبت کردن

4. افکار پراکنده و فاقد تمرکز

5. افزایش فعالیت برای به انجام رساندن یک هدف و یا بیان آن با تحریک‌پذیری شدید

6. افزایش حس لذت جویی که ممکن است به صورت افزایش شدید میل جنسی، خوشگذرانی و ولگردی که معمولاً با عاقبتی بد همراه است.

بین حمله‌های مانیک و افسردگی فرد کاملاً حتی برای ماهها و سالها نرمال است.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
 

[ چهار شنبه 21 / 6برچسب:, ] [ 20:3 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

بیدارماندن با قهوه تنهایک‌توهم‌ذهنی‌است!

اثر بیدار ماندن قهوه یک توهم ذهنی است و تنها اثر واقعی کافئین موجود در این نوشیدنی اثری است که بر روی "روان" می گذارد.
نوشیدن قهوه تنها بر روی بعضی از افراد اثر بی خوابی یا بیدار ماندن دارد و در سایر افراد یا بی تاثیر بوده و یا حتی باعث یک خواب آرام می شود.
اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه "ایست" در لندن دریافتند که اثر بیدار ماندن قهوه یک توهم ذهنی است و تنها اثر واقعی کافئین موجود در این نوشیدنی اثری است که بر روی "روان" می گذارد.
این محققان به منظور دستیابی به این نتایج بر روی 88 داوطلب بین سنین 18 تا 47 سال که عادت داشتند حداقل دو فنجان قهوه در روز بنوشند تحقیق کردند.
به گروهی از این افراد قهوه بدون کافئین داده شد درحالیکه در مورد بدون کافئین بودن قهوه به آنها اطلاعاتی ارائه نشد و به گروه دوم قهوه عادی داده شد اما به آنها گفته شد که قهوه بدون کافئین است.
براساس گزارش هافینگتون پست، سپس خلق و خو، زمانهای واکنش و کارایی ذهنی تمام داوطلبان اندازه گیری شد.
نتایج این تحقیقات نشان داد در افرادی که به آنها گفته شده بود قهوه بدون کافئین خورده اند باوجود اینکه قهوه واقعاً کافئین داشت اثرات بهتر واکنش مشاهده نشد. اما  افرادی که فکر می کردند قهوه نرمال خورده اند فعالیت و تحرک بیشتری از خود نشان دادند.

به این ترتیب این دانشمندان نتیجه گرفتند که احساس سرحال بودن و تحرک داشتن پس از نوشیدن یک فنجان قهوه تنها یک اثر ذهنی است و این نوشیدنی همانند یک داروی بی اثر (پلاسیبو) رفتار می کند..
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ چهار شنبه 21 / 6برچسب:, ] [ 13:19 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

عوارض وحشتناک جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی مشكلات و عواقب زیادی دارد.مهم‌ترین این علل به شرح زیر است...

 

 

1ـ اصلاح نكردن انسدادهای مكانیكی در حین عمل جراحی:
چنانچه قبل از عمل، بزرگی شاخك‌های بینی یا انحراف تیغه بینی وجود داشته باشد، جراح باید تلاش كند این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف كند. با توجه به این‌كه بینی با عمل جراحی معمولا كوچك‌تر می‌شود، چنانچه مانعی از قبل وجود داشته و انسداد هم ایجاد نكرده است را برطرف نكنیم، وقتی بینی جمع‌تر شد این مانع به ظاهر بی‌اهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی می‌شود.

2ـ تورم مخاط داخل بینی:
چنانچه به دلیل سینوزیت مزمن یا آلرژی شدید مخاط داخل بینی متورم باشد، ممكن است باعث انسداد تنفسی شود.

3 ـ چسبندگی‌های داخل بینی:
اگر جراح داخل بینی را زیاد دستكاری كند، باعث زخمی‌شدن مخاط بینی می‌شود. اگر مخاط زخمی‌شده در مجاورت یكدیگر قرار گیرند هنگام ترمیم به یكدیگر می‌چسبند و راه داخل بینی را تنگ می‌كنند.

4 ـ تنگ كردن بیش از حد سوراخ‌های بینی.

5 ـ برداشتن بیش از اندازه از غضروف‌های نوك بینی:
این امر منجر به تنگی مدخل بینی می‌شود.

اگر جراح بینی از تجربه كافی برخوردار نباشد، علاوه بر مختل شدن عملكرد بینی، این احتمال وجود دارد كه ظاهر بینی فرم مطلوب و مورد نظر را پیدا نكند و به شكل نامطلوبی درآید. این شكل‌های نامطلوب و دلایل آن عبارتند از:

غیرقرینه بودن سوراخ‌های بینی

اگر به سوراخ‌های بینی فردی كه عمل نكرده بنگریم معمولا 2 سوراخ بینی دقیقا عین هم نیستند، اما فردی كه عمل می‌كند بعد از عمل انتظار دارد كه سوراخ‌ها كاملا قرینه باشند. جراح طی عمل باید تلاش كند كه میزان غیرقرینگی را برطرف كرده و تا آنجا كه ممكن است آن را اصلاح كند.

كاهش حس بویایی

پایانه‌های اعصاب بویایی در سقف حفره داخل بینی قرار گرفته‌اند. این ناحیه طی عمل زیبایی بینی معمولا دستكاری نمی‌شود، بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از عمل جراحی وجود ندارد، مگر در 2 حالت:

حالت اول: این‌كه فردی كه تحت عمل جراحی قرار گرفته است از قبل مبتلا به پولیپ وسیع و منتشر بینی بوده است و همزمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپكتومی‌ نیز قرار گرفته باشد. با توجه به این‌كه ممكن است پولیپ‌ها در قسمت نزدیك به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند، برداشتن آنها و دستكاری آن قسمت ممكن است منجر به آسیب دیدن پایانه‌های بویایی شود. اگر فردی مبتلا به پولیپ وسیع بینی باشد، بهتر است ابتدا در یك عمل مجزا پولیپ‌ها برداشته شوند و سپس با فاصله چند ماه بعد تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند.

 

حالت دوم: اگر به دلایلی كه قبلا ذكر شد فردی در اثر عمل زیبایی بینی به درجاتی دچار انسداد بینی شود به همان میزان نیز دچار كاهش حس بویایی می‌شود، زیرا برای این‌كه بتوانیم بویی را حس كنیم باید مولكول‌های فرار آن ماده بتوانند از طریق بینی خود را به پایانه‌های اعصاب بویایی برسانند. چنانچه بینی مسدود باشد این مولكول‌ها قادر نیستند وارد بینی شوند تا بتوانند اعصاب بویایی را تحریك كنند.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ سه شنبه 20 / 6برچسب:, ] [ 9:34 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]



10 ترفند برای رفع سوزش معده

بالا آمدن اسیدها و سوزش معده، حالات بسیار ناخوشایندی هستند. ما در این نوشتار، چند ترفند و توصیه برای محدود کردن یا کم کردن سوزش معده در اختیارتان می‌گذرایم.

 

 
درست است که برخی افراد بیشتر از دیگران دچار سوزش معده می‌شوند، اما این احساس ناخوشایند بسیار رایج است. رعایت برخی اصول می‌تواند این ناراحتی را کم کند. توصیه های ما برای مقابله با سوزش معده را دنبال کنید.

10 توصیه برای مقابله با سوزش های معده
1. بعد از ناهار خوردن دراز نکشید. بعد از شام هم، حداقل یک ساعت صبر کنید و بعد به رختخواب بروید. از دراز کشیدن جلوی تلویزیون خودداری کنید.

2. بعد از غذا، از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید، ضمناً بعد از غذا خوردن نباید کارهایی انجام دهید که نیاز به خم شدن، دارند.

3. با قرار دادن یک حایل 15 سانتی متری، سرتان را از رختخواب بالاتر بیاورید.

4. بعد از غذا یک لیوان آب خالص بنوشید (از نوشیدن نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید) تا به این ترتیب بالا آمدن اسیدها را به تأخیر بیندازید و آنها به عقب رانده شوند.

5. از مصرف برخی نوشیدنی ها خودداری کنید: این نوشیدنی ها حاوی کافئین یا تئین هستند به علاوۀ تمام نوشیدنی های الکلی. ضمناً از نوشیدن آبمیوه ها، خصوصاً آب مرکبات پرهیز کنید. مصرف شیرتان را نیز محدود کنید.

6. مصرف مواد غذایی چرب و سرخ شده را کم کنید.

7. حجم غذایی تان را بین چندین وعده تقسیم کنید، از مصرف غذاهای حجیم و خیلی چرب اجتناب کنید. 

8. از مصرف ادویه جات، معطر کننده ها، نعنای سبز و قرص نعنا پرهیز کنید.

9. مراقب وزن تان باشید و با اضافه وزن مبارزه کنید.

10. یک سری داروی ضد اسید وجود دارند که محتوای اسیدی معده را خنثی می‌کنند، فروش این داروها بدون نسخۀ پزشک آزاد است. با این حال بهتر است که قبل از مصرف با پزشک تان دربارۀ مشکل خودتان صحبت کنید.

پزشک مشکل شما را تشخیص خواهد داد و درمان مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد. در تمامی موارد، خوددرمانی بدون نظر پزشک، نباید به هیچ وجه بیش از 15 روز طول بکشید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ سه شنبه 20 / 6برچسب:, ] [ 9:30 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]


میوه ای در برابر بیماری‌های مرگبار

این میوه شما را در برابر بیماری های مرگبار مسلح می کند و ...

گوجه فرنگی با قیمت نسبتا مناسب به طور گسترده در دسترس تمام مردم قرار دارد و اكثر افراد در گروه‌های سنی و فرهنگ‌های مختلف از خوردن آن لذت می‌برند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان تغذیه در آمریكا در یك بازبینی مطالعاتی دریافته‌اند كه خوردن مقادیر بیشتری گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن سلامت افراد را بهبود می‌بخشد و حتی می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای خطرناك و كشنده مثل سرطان، پوكی استخوان و بیماریهای قلبی – عروقی را كاهش دهد.

متخصصان مركز ملی ایمنی و فناوری غذا در ایالت ایلینویز در این مطالعه نقش فرآورده‌های گوجه فرنگی را در سلامت و كاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها بررسی كردند. آنها دریافتند كه گوجه فرنگی بزگترین منبع آنتی اكسیدان قدرتمند لیكوپن است. برخلاف مواد مغذی موجود در اكثر میوه‌ها و سبزی‌ها، لیكوپن تنها ریزمغذی‌ است كه حتی پس از طبخ و فرآوری نیز بیشتر خاصیت خود را حفظ می‌كند.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی كانسراتیزپرسونال، گوجه فرنگی درعین حال حاوی سایر مكانیسم‌های محافظتی از جمله عملكردهای ضد التهابی و ضد ترومبوسی (تشكیل لخته خون در قلب یا عروق) است.
این كارشناسان تاكید دارند كه طبق مطالعات پیشین بین مصرف گوجه فرنگی و كاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و برخی از بیماریهای جدی دیگر رابطه مستقیم وجود دارد.
این بازبینی به طور معضل در مجله «لایف استایل مدیسین» منتشر شده است.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 22:34 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]


چه غذاهایی برای زنان باردار مضر است؟

غذاهای زیادی وجود دارد كه برای سلامتی زنان باردار مفید است و در مقابل آن، غذاهایی نیز وجود دارد كه علاوه بر اینكه سلامت مادر را تهدید می‌كند، به جنین نیز خطراتی را وارد می‌كند.
 
 زنان باردار باید از مواد غذایی غیر پاستوریزه پرهیز كنند، زیرا باعث آسیب جنین و همچنین مادر می‌شود و اختلالاتی از جمله آسیب دیدن جفت، عفونت‌های خونی و یا مسموم شدن جنین و یا حتی سقط جنین را منجر شود.
 
شیر و پنیر نیز از موادی است كه در خوردن آن باید احتیاط و از پاستوریزه آن استفاده شود. زنان باردار از پنیرهایی كه به وسیله كپك آماده و تهیه می‌شوند، بپرهیزند.
تخم‌مرغ خام
غذاهای خام و پخته نشده به خصوص تخم‌مرغ ممكن است حاوی salmonella باشد كه خطرات زیادی را برای جنین و مادر به دنبال دارد.
توجه داشته باشید كه تخم‌مرغ باید با حرارت 160 درجه سانتیگراد آماده و به خوبی پخته شود و از سفت شدن زرده و سفیده آن اطمینان حاصل كنید.
علاوه بر تخم‌مرغ غذاهای دیگری مانند كیك كره‌ای، خمیر كیك، مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر وغذاهایی كه مركب از گوشت و آرد می ‌باشد از جمله غذاهایی هستند كه خام آنها ضررهای زیادی برای مادر و جنین دارد.
سبزیجات خام
با وجود اینكه استفاده از سبزیجات در دوران بارداری توصیه زیادی شده است اما بهتر است كه تا حد امكان از سبزیجات خام مثل استفاده آن در سالاد و یا ساندویچ پرهیز كنید. سبزیجات خام محتوی salmonella است و به همین دلیل بهتر است از سبزیجات پخته استفاده شود زیرا salmonella با شستن معمولی پاك نمی‌شود. از مضرترین سبزیجاتی كه حتما باید پخته شود می‌توان لوبیا و باقالی، یونجه، شبدر و تربچه را نام برد.

گوشت خام
از مهمترین گوشت‌هایی كه مورد استفاده افراد زیادی قرار می‌گیرد می‌توان گوشت مرغ را نام برد و از آنجایی كه گوشت خام حاوی E.coil و listeria می‌باشد حتما باید به خوبی پخته شود.
همچنین مطمئن شوید كه گوشت در دمای 160 درجه سانتیگراد پخته شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.
گوشت‌های كنسرو شده نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع گوشت‌ها باشد،‌ همچنین هات داگ و همبرگر، گوشت مرغ، سوسیس و كالباس از جمله غذاها و گوشت‌هایی هستند كه حتما باید در دمای بالا پخته شوند و در غیر این صورت برای زنان باردار ممنوع می باشند.

گوشت‌ ماهی كه محتوی جیوه است
انواع خاصی از ماهی‌ها وجود دارند كه به خاطر بالا بودن سطح جیوه در آنها باید در دوران بارداری از خوردن آنها پرهیز شود زیرا باعث اختلال در مغز و تاخیر در رشد اندام‌های جنین می‌شود كه كوسه ماهی، اره ماهی، شمشیر ماهی، ماهی خال خالی، ماهی اسقومری، سفره ماهی و نیزه ماهی از جمله آنها هستند. البته بهترین راه، استفاده از ماهی‌هایی است كه سطح جیوه در آنها پایین است مانند ماهی پهن و كولی.
بدیهی است كه در طی بارداری تحت هیچ شرایطی نباید از دخانیات و مواد الكلی استفاده كرد، مصرف الكل در طی بارداری خطرات جبران نشدنی زیادی را برای جنین به دنبال خواهد داشت كه شایع‌ترین آنها عقب ماندگی ذهنی می‌باشد. علاوه بر این بیماری‌های دیگری را نیز از جمله بیماری‌های قلبی، اختلال در سیستم عصبی و مغز در جنین به وجود می‌آورد.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 22:22 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

در این ساعات از روز، فقط سکوت کنید!

حنجره هنگام ادای صداهای زیر، بالا می‌رود و هنگام تولید صداهای بم پایین می‌آید. تارهای صوتی که با آن صداسازی می‌کنیم یک دریچه است که از قسمت جلو ثابت و از پایین آزاد و متحرک هستند...

 


در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید

یک آسیب‌شناس گفتار و زبان با اشاره به اینکه با انجام برخی موارد می‌توان از بروز اختلالات صوتی جلوگیری کرد، گفت: از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید و در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلاً صحبت نکنید.‌

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران اظهار داشت: تولید صدا در حنجره و توسط تارهای صوتی انجام می‌شود. حنجره از 9 غضروف و رباط و 6 عضله تشکیل شده است که به وسیله مخاط پوشیده شده است، عضلات حنجره بسیار حساس و ظریف هستند و تحت تاثیر عوامل مختلف آسیب می‌بینند.

این آسیب‌شناس گفتار و زبان گفت: صدای افراد مانند اثر انگشت منحصر بفرد است، صدا موضوعی اکتسابی است. می‌توان صدا را تربیت کرد و زیر و بم و کیفیت آن را تغییر داد. هنگامی که به اختلالات صوتی مبتلا می‌شویم در واقع  زیر و بمی، بلندی و کیفیت صدا آسیب می‌بیند.

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران درباره اینکه عملکرد ناصحیح چه اثراتی روی حنجره به وجود می‌آورد، گفت: وقتی عصبانی و ناراحت هستید تارهای صوتی با هم برخورد می‌کنند و بافت نرم و انعطاف‌پذیر به بافت ضخیم تبدیل می‌شود که تغییر صدا و کیفیت نفس آلود حین صحبت کردن، کم شدن توانایی صدا و بم شدن صدا نتیجه آن است. این تورم‌های گذرا اگر مرتب تکرار شود، تبدیل به گره‌های سرطانی می‌شود.

وی اظهار داشت: رفتارهای غلط صوتی، استعمال دخانیات، استفاده از مواد الکلی، تغذیه نامناسب، بیماری‌های معده، آلرژی، خوردن چای داغ و آب سرد و مواد غذایی حساسیت زدا مثل سیر، ادویه جات، فلفل، ترشیجات، غذاهای چرب و سرخ شده و هر ماده دیگری که شما به آن حساسیت دارید، باعث بوجود آمدن اختلالات صوتی و تشدید آن می‌شوند.

وی گفت: برای معلمان، مداحان، خوانندگان، مجریان رادیو و تلویزیون و افرادی که از صدا به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنند حفظ سلامت و کارکرد صدا بسیار مهم است.

این آسیب شناس گفتار و زبان ادامه داد: این افراد برای موفقیت در حرفه خود باید بهداشت صوتی را رعایت کنند تا صدا و سلامتی‌شان حفظ شود. هیچ کس از صدای بلند و گوش خراش، لذت نمی‌برد و مسلماً برای افراد فوق، صدای گرفته مطلوب نیست.     

وی توصیه کرد: در هنگام صحبت کردن از فرم بدنی مناسب استفاده کنید. باید سر، بالا و رو به عقب باشد تا هوای بیشتری وارد شش‌ها شود و استفاده از تنفس صحیح شکمی به جای تنفس سطحی باعث می‌شود تا هوای بیشتری را وارد شش‌ها کنیم و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ریه برسد و تلاش و کار حنجره و سیستم تنفسی کمتری صورت گیرد.

این آسیب‌شناس گفتار و زبان با اشاره به اینکه با انجام برخی موارد می‌توان از بروز اختلالات صوتی جلوگیری کرد، گفت: انجام تمرین آه و خمیازه باعث می‌شود تارهای صوتی کاملاً ریلکس شوند، پرهیز از مصرف سیگار، عدم استفاده از مواد الکلی، کافئین‌دار و چای زیاد، پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن و پاک کردن گلو، میزان صحبت در طول روز با حذف گفتارهای محاوره‌ای غیر ضروری را محدود کنید، پچ پچ نکنید، از داد زدن، جیغ کشیدن، بلند صحبت کردن، با عصبانیت حرف زدن اجتناب کنید. از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید و در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید.‌
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 22:16 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]


ایا با ورود به حمام دچار تنگی نفس می شوید؟

آیا می دانید هنگامی که با بخار حمام دچار تنگی نفس می شوید،نشانه چیست؟


به گفته یك متخصص ریه، افرادی که مشکل تنفسی ندارند اما با ورود به حمام و تنفس میان بخار آب موجود در فضا دچار تنگی نفس می‌شوند در معرض بیماری‌های ریوی و عفونی قرار دارند.

دکتر کیانوش امجد در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، گفت: افراد زیادی از تنگی نفس در حمام رنج می‌برند. این در حالی است که این افراد در زندگی روزمره خود شکایتی از گرفتگی نفس ندارند اما توجه به این نکته ضروری است که همین یک علامت می‌تواند در پی بردن به بیماری‌های ریوی یا عفونی موثر باشد.

این متخصص ریه تاکید کرد: مشکلات تنفسی به خصوص تنگی نفس و خفگی در حمام اغلب به دو دلیل ایجاد می‌شوند که یکی از آنها گازگرفتگی با مونواکسید کربن یا CO است، گازی بی‌بو و بی‌رنگ که به دنبال نصب بخاری در حمام در فضای حمام نشت کرده و استشمام آن توسط فرد منجر به مسمومیت، خفگی و بیهوش شدن وی می‌شود.

وی در ادامه افزود: مسئله بعدی که مورد نظر است، ایجاد تنگی نفس در حمام به خاطر وجود بخار آب است، افراد زیادی وجود دارند که به طور معمول مشکل تنفسی ندارند اما با ورود به حمام و تنفس میان بخار آب موجود در فضا، دچار تنگی نفس می‌شوند که این مسئله خود می‌تواند هشداری نسبت به وجود بیماری‌هایی چون ریوی و عفونی در فرد باشد.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 22:6 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]


جوشانده ای مفید برای درمان تنگی نفس

جویدن برگ تازه گیاه این گل برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.


مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: جویدن برگ تازه گیاه گل گاوزبان برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.

شهره صفاپور با بیان اینکه گل گاوزبان گیاهی چند ساله به ارتفاع تقریبی 50 – 20 سانتی متر و ساقه گل دهنده 80-60 سانتی متری است، گفت: این گیاه دارای کرکهای نسبتا نرم است که بر روی برگها به حالت خوابیده و در سایر قسمتها به صورت افراشته و مخلوط با کرک‌های کوتاه و متراکم است.

صفاپور با بیان اینکه گیاه گل گاوزبان از نظر دارویی دارای اهمیت زیادی است، افزود: این گیاه با گل‌های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می‌آید و در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گیاه گل گاوزبان در فصل بهار کشت می‌شود، گفت : برداشت این محصول همزمان با گل دهی گیاه از اوایل اردیببهشت تا خرداد ماه با دست انجام می‌شود و برای بالا بردن کیفیت اندام دارویی آن را باید در سایه با دمای ملایم و در سطح وسیع برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها و از بین رفتن گلها، خشک كرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: گیاه گل گاوزبان مقاوم به خشکی است و به آبیاری مداوم نیاز ندارد و در اکثر مناطق خشک و نیمه خشک و در خاک‌های سبک و سنگین رشد خوبی دارد.

صفاپور ادامه داد: گیاه گل گاو زبان ایرانی در ارتفاعات شمال کشور به صورت خودرو دیده می‌شود و این گیاه، بومی مناطق شمال ایران است.

وی اظهار داشت: از گیاه گل گاو زبان ایرانی فقط گل‌های گیاه برداشت می‌شود و بیشترین بازده این گیاه از سال چهارم رشد آن است که بیشترین میزان گل را تولید می‌کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران یادآور شد: گیاه گل گاوزبان در درمان علائم سرماخوردگی موثر بوده همچنین افراد از آن به عنوان آرام بخش استفاده می‌کنند و مقدار مجاز قابل استفاده از این گیاه به میزان 4 گرم در روز به صورت دم کرده است.

صفاپور با بیان اینکه گیاه گل گاوزبان حس پنج گانه را در افراد تقویت می‌کند، افزود: جویدن برگ تازه گیاه گل گاوزبان برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
 

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 22:0 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

سیب‌زمینی، فشار خون را پایین می‌آورد

متخصصان تغذیه دریافته‌اند كه دو نوبت مصرف سیب‌زمینی در روز بدون این كه موجب افزایش وزن شود به اندازه مصرف جوی دو سر در كاهش فشار خون موثر است...

 

 

 هرچند این متخصصان روی سیب‌زمینی ارغوانی مطالعه و آزمایش كرده‌اند اما معتقدند كه سیب‌زمینی سفید و پوست قرمز نیز تاثیرات مشابه دارند.

جو ونیسون كارشناس تغذیه در دانشگاه اسكرانتون در پنسیلوانیا می‌گوید: وقتی صحبت از سیب‌زمینی می‌شود اغلب ما شاید بیش از هر سبزیجات دیگری نسبت به آن دید منفی داشته باشیم و تصور كنیم كه باید مصرف آن را در رژیم غذایی خود محدود نماییم چون معتقد هستیم كه این سیب‌زمینی مملو از كربوهیدرات چاق كننده و عاری از كالری است.

اما در واقع این تصور اشتباه است چون اگر سیب‌زمینی را بدون سرخ كردن و بدون كره و مارگارین و سس سرو كنیم هر یك عدد سیب‌زمینی فقط 110 كالری انرژی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد فیتو شیمیایی مفید برای سلامتی است.

در این مطالعه 18 بیمار مبتلا به فشارخون بالا و دارای اضافه وزن به مدت یك ماه هر روز در دو نوبت 6 تا 8 سیب‌زمینی ارغوانی مصرف كردند. در پایان متوسط فشارخون سیستولیك و دیاستولیك آنها تا حد مطلوبی كاهش پیدا كرد.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 21:42 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

چرا بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شویم؟

تجربیات نشان داده است افرادی که با خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند به مرور با استفاده از ...

دلایل مشکلات گوارشی خوردن شیر
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات و آموزش وزارت جهاد کشاورزی توصیه کرد:«بهتر است که این افراد از شیر استریلیزه استفاده کنند که عاری از هر نوع باکتری است و مطالعات نشان داده است که افرادی که از شیرهای مدت دار استفاده می‌کنند مشکل التهابات گوارشی پیدا نمی‌کنند.»

یک فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین با بیان اینکه 20درصد از ایرانی‌ها عدم تحمل لاکتوز دارند، گفت:«تجربیات نشان داده است افرادی که با خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند به مرور با استفاده از شیرهای بدون لاکتوز و  آنزیم مربوط به آن در بدن آنها سنتز می‌شود.»
دکترعزیزالله کمال‌زاده در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:«برخی از افراد به خوردن شیر حساسیت دارند و این موضوع می‌تواند به دو علت باشد یکی اینکه بدن فرد تحمل لاکتوز شیر را ندارد و علت آن هم این است که مصرف شیر این افراد بعد از دوران شیرخوارگی  قطع شده و به مواد دیگری روی می‌آورند و آنزیم لاکتاز در بدن آنها سنتز نشده و عدم تحمل لاکتوز را در بزرگسالی پیدا می‌کنند.»
کارشناس صنایع غذایی افزود:«عدم تحمل لاکتوز در جوامع اروپایی بین 5 تا 6 درصد است ولی در کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی به 60 تا 70 درصد می رسد و در کشور ما، افراد حدود 20 درصد عدم تحمل لاکتوز را دارند.»

این عضو انجمن علمی علوم دامی کشور تصریح کرد:«علت دیگر اینکه برخی از افراد به خوردن شیر حساسیت دارند این است که در شیر پاستوریزه برخی باکتری‌های مقاوم به گرما از بین نمی روند و این باکتری‌ها و برخی باکتری‌های سرما دوست هستند که رشد پیدا می کنند و برخی باکتری‌ها هم بعد از بسته بندی شیر اگر در مجاورت درجه حرارت بالاتر از 4 درجه قرار گیرند شروع به رشد کرده (باکتری‌های گرما دوست) و بدین ترتیب در این نوع شیرها  اگر مراحل پاستورازیسیون شیر به خوبی انجام نشده باشد  برخی افراد با خوردن این شیرها حال بدی پیدا می‌کنند.»

وی یادآور شد:«علت اینکه برخی افراد به خوردن این شیرها حساسیت دارند این است که با خوردن این نوع شیرهای پاستوریزه این باکتری‌های سرما دوست و گرما دوست وقتی وارد روده می شوند از لاکتوز شیر استفاده می‌کنند و تولید گاز اسید لاکتیک کرده و التهابات گوارشی پیدا می‌کنند بنابراین، این افراد مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر را ندارند بلکه به نوع شیر مصرفی حساسیت دارند.»

عضو هیات علمی سازمان تحقیقات و آموزش وزارت جهاد کشاورزی توصیه کرد:«بهتر است که این افراد از شیر استریلیزه استفاده کنند که عاری از هر نوع باکتری است و مطالعات نشان داده است که افرادی که از شیرهای مدت دار استفاده می‌کنند مشکل التهابات گوارشی پیدا نمی‌کنند.»

دکتر کمال‌زاده ادامه داد:« همچنین به افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر را دارند توصیه می شود که از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنند که بسیار مناسب است و بعد از 1 تا 2 ماه بتدریج از شیرهای معمولی کم چرب استفاده کنند، تجربیات نشان داده است که عده زیادی از افراد می‌توانند مشکل عدم تحمل لاکتوز را برطرف کنند چرا که با مصرف شیر لاکتوز و  آنزیم مربوط به آن می‌تواند در بدن فرد سنتز شود.»
این عضو انجمن علمی سایت بهسایت ایران گفت:«افرادی که بدن آنها به خوردن شیر بسیار حساسیت دارند می‌توانند از منابع دیگری مثل ماست استفاده کنند که فاقد لاکتوز شیر است و کلسیم بالایی دارد اما فاقد لاکتوز است و این عامل باعث کاهش جذب کلسیم در بدن این افراد می شود به علت اینکه لاکتوز جذب کلسیم را در بدن افزایش می‌دهد.»

وی خاطر نشان کرد:«از دیگر منابعی که این افراد می توانند به عنوان جایگزین شیر استفاده کنند پنیر است که منبع غنی از کلسیم است اما به مانند شیر نیست، همچنین استفاده از برخی شیرهای طعم دارهم توصیه می‌شود اما از لحاظ کلسیم بالا مثل شیرهای طبیعی نیست ولی بدون مزایا هم نیست و اگر قابلیت جذب کلسیم شیر معمولی 40 درصد است جذب کلسیم در شیرهای طعم دار به 25 درصد می‌رسد.»
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 16:17 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

برای مبارزه با کلسترول: دارو بخوریم یا گوجه فرنگی؟

آیا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، می‌تواند مانند داروها میزان کلسترول بد خون را پایین بیاورد؟


 

 این موضوع بر اساس تحقیقی که در کشور استرالیا صورت گرفت، ثابت شده است. و می‌تواند خبر خوبی برای دوستداران گوجه فرنگی تازه باشد، البته پورۀ گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و بقیۀ میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از لیکوپن هستند هم همین خاصیت را دارند...

برای اثر بخشی ضد کلسترول، چه میزان گوجه فرنگی باید مصرف شود؟

لیکوپن گوجه فرنگی مثل داروها برای مقابله با کلسترول مفید است
بر اساس این مطالعه ای که در استرالیا بر روی جمعاً 700 نفر انجام شده است، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی مانند داروهای ضد کلسترول و به همان میزان مفید است، درست مانند خانوادۀ بزرگ استاتین ها! لیکوپن یا استاتین، هر دویشان، میزان کلسترول بد خون را 10% کاهش می‌دهند.

نتیجۀ این مطالعه خبر بسیار خوبی است برای کسانی که دوست دارند از راه حلی طبیعی استفاده کنند و از شر داروهای ضد کلسترول رها شوند !

برای اثر بخشی ضد کلسترول، چه میزان گوجه فرنگی باید مصرف شود؟
برای کاهش حدوداً 10 درصدی کلسترول بد خون، باید تا 25 میلی گرم لیکوپن در روز مصرف شود. این میزان لیکوپن با مصرف 50 گرم رب گوجه فرنگی یا 100 میلی لیتر پورۀ گوجه فرنگی (مثلاً به سوپ یا به سس روی خمیر پیتزا اضافه شود) تأمین می‌شود.

مصرف گوجه فرنگی دلپذیر است اما ممکن است به سرعت خسته کننده و تکراری شود. در این صورت می‌توانید از سایر خوراکی هایی که لیکوپن دارند، استفاده کنید. در واقع، به یاد داریم که لیکوپن از خانوادۀ کارُتُنوئیدهاست، همان رنگ دانۀ آنتی اکسیدانی که به برخی میوه ها و سبزیجات رنگ زرد یا نارنجی می‌دهد. بیشترین میزان لیکوپن در هندوانه، گریپ فروت، پاپایا و گویاو وجود دارد.

در نهایت، برای تأمین میزان لیکوپن روزانه، باید به مکمل های غذایی طبیعی که حاوی لیکوپن هستند، متوسل شوید.

و مصرف گوجه فرنگی در عمل ...
توصیه می‌شود تا جایی که برایتان ممکن است از گوجه فرنگی به هر شکلی استفاده کنید، میوه ها و سبزیجات متنوع را به میزان زیاد در برنامه غذایی تان بگنجانید، و رژیم غذایی تان را با مواد غذایی دیگری که به خاطر آثار ضد کلسترولی شان معروف هستند، مانند روغن زیتون (جایگزین مواد چرب حیوانی)، حبوبات، سیر، گردو و غیره تکمیل کنید. 

و در نهایت، 3 دلیل تکمیلی برای آوردن لیکوپن به بشقاب غذایتان وجود دارد: 1- این آنتی اکسیدان قوی، پوست را نیز در مقابل نور آفتاب محافظت می‌کند، 2- به کاهش فشار خون افراد پرفشار کمک می‌کند، 3- از بروز سرطان، به ویژه سرطان پروستات پیشگیری می‌کند !
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
 

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 16:13 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]


9 خوراکی که باعث رفلاکس معده می شوند

9 خوراکی هستند که برای جلوگیری از رفلاکس و سوزش معده باید از آنها اجتناب کنید و ...

 

 

رفلاکس معده- مری همان بازگشت اسیدهایی است که از معده به مری می‌آیند و علت آن هم عملکرد نامناسب اسفنکتر مری است. علائم کلی رفلاکس عبارتند از: سوزش معده، اسیدی شدن معده، رفلاکس و بازگشت بعد از غذا خوردن در حالت خم یا دراز کشیده، سرفه، التهاب حلقوی و ... . برای کم کردن این علائم، توصیه می‌شود که یک سری  اصول را رعایت کنید و از خوردن برخی خوراکی ها و نوشیدن بعضی نوشیدنی ها اجتناب کنید.

 در موارد رفلاکس معده- مری، از چه خوراکی هایی باید اجتناب کرد؟

 

1) قهوه، چای و نوشابه های کولا
این نوشیدنی ها حاوی کافئین یا تئین هستند، این ماده موجب سست شدن اسفنکتر مری و بالا آمدن اسیدها می‌شود. از سوی دیگر، ممکن است کافئین و تئین مخاط ریه را تحریک کنند و باعث التهاب ریه در بین کسانی که مبتلا به رفلاکس معده- مری هستند، بشود. 

2) نوشیدنی های گازدار
از تمام نوشیدنی های گازدار باید اجتناب کرد زیرا این نوشیدنی ها احتمال نفخ را افزایش می‌دهند، نفخ نیز بر روی اسفنکتر معدوی مری تأثیر منفی دارد.
3) مشروب، آبجو و دیگر نوشیدنی های الکلی
تمام نوشیدنی های الکلی ممنوع هستند زیرا این نوشیدنی ها باعث سست شدن اسفنکتر مری می‌شوند، اسفنکتر دریچه ای ماهیچه ای است که از بالا آمدن محتویات معده به مری جلوگیری می‌کند. اگر شکم فرد خالی هم باشد، این تأثیر شدیدتر خواهد بود.
 
4) شیر
شیر ماده ای غذایی است که باید از آن پرهیز کرد، زیرا حاوی چربی، پروتئین و کلسیم است، سه عنصری که باعث تحریک و نهایتاً تولید اسید معده می‌شوند.
 
5) شکلات شیری
شکلات شیری، همزمان هم حاوی چربی است و هم کافئین؛ بنابراین به عنوان عامل ایجاد سوزش معده شناخته می‌شود.
 
6) خوراکی های چرب و میوه ها
هر چه غذا چرب تر باشد، هضم آن مشکل تر و طولانی تر خواهد شد. در این حالت مواد غذایی مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، و این ماندن ترشح اسیدهای معده را افزایش می‌دهد.
 
7) مرکبات و آب مرکبات (پرتقال، لیمو ترش ...)
به علت اسیدی بودن شان به شیرۀ معده اضافه می‌شوند. از سوی دیگر، ویتامین C که در مرکبات وجود دارد، ترشح اسید معده را افزایش می‌دهد.
 
8) نعناع سبز و قرص نعناع
نعناع خاصیتی دارد که این خاصیت باعث سست شدن اسفنکتر مری می‌شود. این مورد در بارۀ گوجه فرنگی هم صدق می‌کند.
 
9) ادویه ها و گیاهان معطر
در واقع، ادویه ها و گیاهان معطر استعداد تحریک بیشتر مخاط مری را دارند و احساس سوزش را تشدید می‌کنند.
 
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 16:6 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

رفلاكس در نوزادان

در بعضی از نوزادان، حلقه ماهیچه‌ای دریچه انتهای مری دچار نارسایی می‌شود....
 
برگشت شیر در نوزادان طبیعی است
در حالت معمولی این دریچه بسته می‌شود و به محض ورود غذا به مری این دریچه باز می‌شود و به این ترتیب هنگام خوابیدن یا خم شدن، عملكرد این حلقه مانع از بازگشت اسید معده و همچنین غذای موجود در معده به مری می‌شود.

اگر این ماهیچه ضعیف باشد یا به هر علتی دارای نقص در عملكرد باشد،‌ اسید معده به مری برمی‌گردد و سبب سوزش مری خواهد شد كه این وضعیت با ورود بسیار شدیدی در نوزادان همراه است. به چنین وضعیتی كه موجب بازگشت محتویات معده به درون مری می‌شود، رفلاكس گفته می‌شود. این عارضه از جمله بیماری‌های شایع در نوزادان است.

اگر چه ممكن است بزرگسالان نیز رفلاكس را در هر سن و سالی تجربه كنند، اما به دلیل این‌كه نوزادان تنها از مایعات استفاده می‌كنند رفلاكس نوزادان بیشتر شایع است. اما این عارضه پس از یك سالگی و با بهبود عملكرد دریچه مری برطرف خواهد شد. معمولا حدود 50 درصد از كودكان رفلاكس را با شدت‌های مختلف تجربه خواهند كرد و تنها درصد كمی از نوزادان دچار رفلاكس شدید می‌شوند. كودكان مبتلا به رفلاكس پس از بالا آوردن شیر، دچار سرفه می‌شوند كه البته این عارضه و پیامدهای ناشی از آن طبیعی است و حتی نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند نیز ممكن است به چنین وضعیتی مبتلا شوند.

در نوزادانی كه به این عارضه مبتلا هستند بهتر است تعداد وعده‌ها بیشتر شود و در هر وعده كودك شیر كمتری بخورد. این كار مانع از پر شدن كامل معده می‌شود و احتمال این كه به دلیل نقص در عملكرد دریچه بین مری و معده، بخشی از شیری كه نوزاد خورده است از معده وارد مری می‌شود به مراتب كمتر خواهد بود. در اغلب موارد این عارضه نیازمند اقدامات یا درمان‌های جدی نیست و اگر وضعیت نوزاد از نظر وزن‌گیری مناسب باشد به این معنی است كه این وضعیت با رشد كودك بهبود خواهد یافت.

علی‌رغم این كه رفلاكس در روند رشد نوزادان اختلالی را ایجاد نخواهد كرد بهتر است برای كاهش درد و عوارض ناشی از این بیماری، در كوتاه‌مدت نوزاد تحت درمان‌های دارویی قرار گیرد. البته باید توجه داشت اگر بالا آوردن شیر در نوزادان ناشی از رفلاكس نباشد می‌تواند نشانه ابتلا به یك بیماری عفونی یا نوعی حساسیت غذایی باشد كه معمولا در چنین حالتی این وضعیت بلافاصله پس از خوردن غذا اتفاق نمی‌افتد و چند ساعت پس از خوردن شیر، نوزاد به چنین وضعیتی مبتلا می‌شود و مشكلاتی نظیر سرفه، كاهش وزن و بی‌اشتهایی از علائم و نشانه‌های ابتلا به رفلاكس است كه گاه موجب ترشح بیش از حد بزاق، گریه غیرمعمول و تحریك‌پذیری نوزاد خواهد شد.

در نوزادانی كه به پشت می‌خوابند این عارضه تشدید می‌شود، چراكه این وضعیت به دریچه مری فشار آورده و در نتیجه موجب برگشت اسید معده می‌شود. اگر این عارضه در نوزاد شدید باشد، برای تشخیص بیماری و انجام اقدامات درمانی لازم است كه نوع اسید معده نیز مورد آزمایش قرار گیرد. اگرچه رفلاكس یك بیماری است كه در وضعیت شدید نیازمند مراقبت و درمان‌های پزشكی است، اما با گذشت زمان و تغییر در شیوه تغذیه و رشد كودك این وضعیت از بین می‌رود.
 
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 19 / 6برچسب:, ] [ 16:0 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

9 دلیل برای خوردن چای سبز

با نوشیدن روزانه سه فنجان چای‌سبز،‌ از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.

 

 

اثرات معجزه آسای چای سبز مربوط به وجود پلی فنول‌های کاتچین به خصوص اپی گالو کاتچین گالات(EGCG) است. ولی قرار نیست برای بهره‌مندی از خواص مفید این نوشیدنی سبز، این نام سخت و طولانی را به خاطر بسپارید.

در اینجا 9 علت خوردن چای سبز را به شما توصیه کرده‌ایم که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:
1- از بین برنده فوق‌العاده چربی‌های اضافی کل بدن است. این نوشیدنی به خاطر وجود ترکیبی در خود به نام EGCG سرعت سوخت چربی در بدن را افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد نوشیدن روزانه سه فنجان چای سبز می‌تواند تا ۷۰ کالری انرژی ناشی از سوخت چربی‌ها ایجاد کند.

2- چربی‌های اضافی شکم را از بین می‌برد. طی نتایج حاصله از تحقیقات محققان دانشگاه توفتز،‌ EGCG در چای سبز مانند دیگر کاتچین‌ها، ژن‌های سوخت چربی را در شکم فعال می‌کند و سرعت کاهش وزن را تا 77 درصد افزایش می‌دهد.

3- معمولا با افزایش سن، قندخون هم کم کم بالا می‌رود، خصوصا اگر به رژیم غذایی خود توجه کافی نداشته باشیم. وزن به مرور زمان بالا رفته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع دو هم افزایش می‌یابد.

مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری کند. چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماری‌های کلیوی به طرز معجزه آسایی جلوگیری کند.

اما چای سبز چطور قادر به کاهش قندخون است؟ به نظر می‌رسد ‌اصلی‌ترین مکانیسم، ‌مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم مسوول هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته با سرعت بسیار آهسته‌ای می شکند و در نتیجه قندخون با سرعت کمی بالا می رود.

4- مصرف این نوشیدنی در درمان سرطان ریه مفید است. طی نتایج تحقیقات منتشره در نشریه پیشگیری از سرطان در سال 2010 ، EGCG موجود در چای سبز به عنوان متوقف کننده رشد سلول‌های سرطان ریه معرفی شد.

5- ممکن است از بروز سرطان کلورکتال یا روده پیشگیری کند.

6- مطالعه جدید نشان می‌دهد، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی چای سبز ممکن است رشد و پیشرفت سرطان پروستات را کاهش دهد.

7- از رسیدن هر نوع آسیب به پوست پیشگیری می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود درچای سبز سلول‌های پوست را درمقابل آسیب‌ها به ویژه رادیکا‌ل‌های آزاد که یکی ازعوامل ایجاد سرطان وافتادگی و آسیب به پوست‌اند، محافظت می‌کند.

8- چای سبز را به عنوان داروی ضدپیری (Anti - Aging) می‌شناسند. دلیل اصلی آن وجود میزان قابل توجهی آنتی‌اکسیدان در چای سبز به ویژه آنتی‌اکسیدان‌های موثر در حفظ شادابی و جوانی است. آنتی اکسیدان‌ها یکی از شاخص‌ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول‌های بدن‌اند که باعث به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول‌ها هستند.

9- چای سبز فعالیت سلول‌های مغز به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان استیل کولین در سلولهای مغز شده و با این عمل مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

نحوه استفاده و میزان مصرف:

برای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب داغ با دمای 80 تا 85 درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت هفت تا هشت دقیقه بگذارید سپس آن را بنوشید.

یادآوری این نکته ضروری است که چای سبز مانند چای سیاه لزومی به دم کردن ندارد.

نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز مفید است.
 
منبع : Hamshahrionline.ir

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

 

[ پنج شنبه 21 / 4برچسب:, ] [ 5:18 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]


زن و شوهرهای جذاب صاحب چه فرزندی می شوند؟!

روانشناسان می‌گویند: زوج‌هایی که به لحاظ چهره جذابیت بیشتری دارند و به اصطلاح خوش قیافه هستند، بیشتر احتمال دارد که ...

روانشناسان می‌گویند: زوج‌هایی که به لحاظ چهره جذابیت بیشتری دارند و به اصطلاح خوش قیافه هستند، بیشتر احتمال دارد که صاحب فرزند دختر شوند.
ساتوشی کانازاوا ـ روانشناس دانشکده لندن ـ در مقاله جدید خود ادعا کرده است که زیبایی ظاهری یک عامل پیشگویی کننده قوی‌تر از توان تولیدمثلی زنان نسبت به مردان است.
دکتر کانازاوا در بررسی‌های خود روی ۱۷ هزار نوزاد که در سال ۱۹۵۸ در انگلیس به دنیا آمده بودند، آزمایش کرده و زندگی این افراد را از جنبه‌های مختلف مورد آزمایش و برسی قرار داد. کانازاوا این افراد را در گروه‌های سنی مختلف تا بزرگسالی تحت مطالعه داشت.
به گزارش روزنامه‌ کوریر میل، وی دریافت: زوج‌هایی که خوش قیافه نیستند، بیشتر صاحب فرزند پسر می‌شوند.این روانشناس ژاپنی در انگلیس معتقد است که این روند می‌تواند با ارزش نسبی جذابیت در زن و مرد تحت تاثیر قرار بگیرد.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ چهار شنبه 20 / 4برچسب:, ] [ 3:0 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

فواید خوردن شلیل

شلیل میوه آب‌دار تابستانی بوده و دارای خواص فراوانی است.

 

خوردن شلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد. این میوه دارای ترکیبات فیتوکمیکال‌ها مانند لیکوپن و لوتئین بوده و رنگ زرد و قرمز شلیل‌ها ناشی از وجود لوتئین در آن‌ها است.

شلیل هم‌چنین منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است که برای سلامتی مفید و سودمند هستند؛ فیبرهایی که در شلیل یافت می‌شود نقش مهمی را در پاک سازی کولون و سلامتی کولون ایفا می‌کنند.

پتاسیم نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود، فشار خون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

شلیل‌ها سرشار از فلاوونوئیدها، کاروتن‌ها و قندهای طبیعی هستند.

این میوه هم‌چنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A و C بوده که خواص مفید هر دوی آن‌ها برای سلامتی ثابت شده است.

خواص برگ شلیل

• برگ‌های شلیل قابض و تسکین دهنده هستند.

• در کاهش تب تاثیر به سزایی دارند.

• مصرف برگ شلیل به افرادی که مبتلا به التهاب معده،‌ سیاه‌ سرفه و برونشیت هستند توصیه می‌شود.

• تهوع صبحگاهی را در خانم‌های باردار کاهش داده و درمان می‌کند. باید مراقب باشید از برگ شلیل به مقدار لازم مصرف کنید چرا که مصرف بیش از اندازه آن به خاطر ایجاد ادرار زیاد می‌تواند موجب خشکی و کم‌آبی بدن شود.

• پودر برگ‌های خشک شده شلیل مرهم مناسبی برای زخم‌ها خواهد بود.

خواص ساقه‌ شلیل

• از ساقه درخت این میوه می‌توان صمغی قوی تهیه کرد که دارای چسبندگی بسیار است.

نگهداری

شلیل باید در جامیوه ای یخچال به مدت زمان حداکثر یک هفته در یک کیسه‌ی پلاستیکی نگه‌داری شود. برای افزایش مدت زمان نگه‌داری شلیل می‌توانید آن را فریز کنید و یا به صورت کمپوت در‌آورید.

مراقب باشید

هسته‌ی شلیل را نباید بخورید؛ زیرا دارای ماده‌ای به نام آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیایند می‌شود. سیایند یک سم قوی است که هنگامی که خورده می‌شود، می‌تواند موجب بیماری‌های شدید و خطرناکی و یا حتی مرگ شود. پس هسته‌ی شلیل را نخورید!

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ چهار شنبه 20 / 4برچسب:, ] [ 2:51 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

یـکـی از دردسـرهـای زن بـودن

عوامل متعددی در ایجاد سردرد هم در مردان و هم در زنان دخیل است. از جمله این عوامل می‌توان به تاریخچه خانوادگی و سن اشاره کرد اما در زنان بین هورمون‌ها و سردردشان ارتباط واضحی وجود دارد.

 

 

آمار میگرن در میان زنان بیشتر از مردان است. از هر 100 زن 12 ساله و بالاتر، 18 نفر، حداقل یک بار سردرد میگرنی را تجربه کرده‌اند. این آمار در میان جمعیت مردان 6 تا 7 درصد است. اما تفاوت چیست؟ پاسخ اصلی، هورمون‌هاست...

سردرد معمولا در زنان حول و حوش دوران قاعدگی شروع می‌شود و در دوران باروری آنها را درگیر می‌کند. قرص‌های ضدبارداری و هورمون‌‌درمانی هم سردرد را تشدید می‌کند. در دوران بارداری، سردرد غالبا کمتر آزاردهنده است. یک توضیح ساده! هورمون استروژن و پروژسترون که نقش اصلی را در تنظیم قاعدگی و بارداری دارند، ممکن است دلیل سردرد باشند و این مساله به علت برخی موادشیمیایی موجود در مغز است. سطح بالای استروژن ممکن است سردرد را بهبود ببخشد در حالی که سطح پایین استروژن می‌تواند سبب تشدید سردرد شود. نوسانات سطح هورمون‌ها روی الگوی سردرد تاثیرگذار است. پزشک می‌تواند در پیشگیری یا درمان سردرد به شما کمک کند.

در دوران قاعدگی
افت هورمون استروژن قبل از شروع قاعدگی در ایجاد سردرد و افزایش حساسیت شما به درد نقش مهمی دارد. سردرد علامت شایع نشانگان پیش از قاعدگی است و 60 درصد از زنان مبتلا به میگرن قبل یا در دوران قاعدگی سردرد را تجربه می‌کنند. تسکین‌دهنده‌های بدون نسخه می‌تواند سردرد ناشی از دوران قاعدگی را تسکین دهد. شیوه زندگی هم همین‌طور. خوردن غذاهای سالم، ورزش منظم و کنترل میزان استرس و انجام ورزش‌های آرامش‌بخش و خواب کافی نیز در تسکین این سردردها نقش مهمی دارند. در صورتی که شما به عنوان یک خانم مبتلا به سردرد دوران قاعدگی می‌شوید، از داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی با توصیه پزشک استفاده کنید. گاهی در شروع سردرد این داروها بسیار موثر خواهد بود.

گاهی هم پزشک داروهای قوی‌تری را برای شما تجویز می‌کند. اگر چرخه قاعدگی‌تان منظم است بهتر است داروهای پیشگیری از سردرد را چند روز قبل از شروع قاعدگی و در اولین روزهای شروع قاعدگی مصرف کنید. در صورتی که در دوران قاعدگی دچار میگرن شدید، یا قاعدگی شما نامنظم است بهتر است با نظر پزشک خود هر روز از داروهای پیشگیری از سردرد مصرف کنید.

اگر قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید...
برخی زنان سردرد را بلافاصله بعد از شروع اولین بار قرص‌های ضدبارداری یا سایر روش‌های هورمونی ضدبارداری تجربه می‌کنند. در برخی دیگر، تغییرات هورمونی ناشی از این قرص‌ها یا هورمون‌های ضدبارداری باعث تغییراتی در الگوی سردرد می‌شود. گاهی آن را بهتر می‌کند و گاهی آن را تشدید می‌کند. اگر مصرف داروهای ضدبارداری سبب تشدید یا بدتر شدن سردرد شما شد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دوران بارداری
اوایل بارداری سطح استروژن به سرعت افزایش می‌یابد و همچنان در دوران بارداری بالا باقی می‌ماند. میگرن غالبا در این دوران بهتر شده یا حتی از بین می رود. گاهی هم سردردهای تنشی به کلی ناپدید می‌شوند. بعد از زایمان، کاهش سطح استروژن ممکن است سبب تشدید سردرد شود. اگر در دوران بارداری سردرد داشتید حتما از پزشکتان در مورد نحوه درمان آن سوال کنید. داروهای سردرد ممکن است در این دوران غیرمجاز باشد یا روی جنین در حال رشد و تکامل تاثیر بگذارد. مخصوصا اگر در دوران لقاح مصرف شوند. اگر سردرد شما در دوران بارداری بهتر شد، ممکن است همین بهبودی و تسکین در دوران شیردهی هم وجود داشته باشد. ترشح هورمون شیردهی سطح استروژن را پایدار و سایر هورمون‌ها را هم بالا نگه میدارد و این مساله به کاهش حساسیت به درد کمک می‌کند. اگر چه ممکن است در مورد داروهای سردرد هنگام شیردهی نگران باشید اما نسبت به دوران بارداری داروهای زیادتری را می‌توانید در این دوران برای تسکین سردردتان استفاده کنید.

دوران یائسگی
یائسگی زمان دیگری برای تغییر الگوی سردرد زنان است. در بسیاری از زنان، میگرن هنگامی که دوره قاعدگی قطع می‌شود، بهتر می‌شود. اما سردرد تنشی اغلب بدتر می‌شود. هورمون‌‌درمانی می‌تواند روی سردرد تاثیر داشته باشد. هورمون‌درمانی یائسگی سردرد را در برخی زنان بدتر میکند و در برخی دیگر موجب تسکین و بهتر شدن سردرد می‌شود.

اما اگر سردرد بعد از یائسگی همچنان باقی ماند، شما می‌توانید به مصرف همان داروها ادامه داده و نحوه زندگی خود را به شیوه بهتری تغییر دهید. اگر برای کنترل علایم و نشانه‌های یائسگی از استروژن استفاده می‌‌کنید، پزشک ممکن است برایتان چسب‌های پوستی استروژن هم تجویز کند. این چسب‌ها به طور مداوم و آهسته استروژن را درون خونتان آزاد کرده و به این ترتیب احتمال تشدید سردرد در شما کاهش می‌یابد.

شما فرد واحدی هستید!
برخی زنان نسبت به سایر زنان به اثرات هورمون‌ها حساس‌تر هستند. اگر سردرد در انجام کارهای روزمره شما خللی وارد کرد، حتما از پزشک تان کمک بگیرید. چرا که درمان‌های زیادی برای سردرد وجود دارد.
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ سه شنبه 19 / 4برچسب:, ] [ 14:27 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ تخصصی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان خوش آمدید.
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان لذت از هوشبری با وبلاگ تخصصی اکسیژن و آدرس oxygen88.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 248
تعداد نظرات : 32
تعداد آنلاین : 1

داغ کن - کلوب دات کام

تعبیر خواب آنلاین

.



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.




.


فال امروز


استخاره آنلاین با قرآن کریم


Pichak go Up
فروش بک لینک طراحی سایت عکس